It is currently Thu Mar 28, 2024 4:46 pm



Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Stig: En farlig bog
PostPosted: Sat Oct 07, 2006 6:59 am 
Offline
User avatar

Joined: Sun Mar 26, 2006 4:55 pm
Posts: 31
  


En farlig bog!

Af Stig, PhD

*
Innlegget har tidligere vært publisert på Borgerdebat den 27. juli 2005. Den er gjengitt her med forfatterens velvillige tillatelse.
*

Nu har især Else gennem nogen tid kommet med indlæg om Kari Killens berømte bog: "Omsorgssvigt Er Alles Ansvar". Samtidigt har min forlovede opfordret mig til at læse bogen, som hun finder yderst seriøs. Så jeg har naturligvis læst i den (er dog endnu ikke færdig med den) og synes egentligt, at bogen fortjener en selvstændig tråd. Det følgende er ikke en gennemgang af bogen, men udelukkende nogle af de tanker der indtil videre er dukket op til overfladen hos mig, medens jeg har læst i bogen.

Bogen er noget af et hit blandt folk der arbejder med børn – pædagoger, sundhedsplejersker, sagsbehandlere, psykologer osv. Psykologerne er naturligvis rimeligt trænede i kritisk videnskabelig læsning, medens man godt kan være bekymret for de andre faggruppers træning i, at gennemskue validiteten af en bog af denne type.

Bogen er nemlig en festlig blanding af videnskabelige undersøgelser (af varierende kvalitet) over beskrivelser af praktiske erfaringer hos sundhedsplejersker, sagsbehandlere osv. til almindelige "common-sense" betragtninger – det hele garneret med á priori antagelser der ikke nævnes explicit, men som gemmer sig bag suggestive formuleringer der ville være enhver avisleder værdig. Som en anden Lomborg har Killen altså skrevet en bog med et videnskabeligt præg, uden at holde sig til de regler der anvendes ved videnskabelige publikationer (Lomborg har skrevet en bog: "Klodens sande Tilstand" som blev anklaget for videnskabelig uredelighed – anklagen blev dog afvist med begrundelsen, at bogen slet ikke var videnskab og derfor ikke kunne være videnskabeligt uredelig). Det gør Killens bog ualmindelig svær at vurdere, hvis man ikke er videnskabeligt trænet.

Ind imellem indrømmer Killen da også vanskelighederne – hun kan eksempelvis finde på at skrive at en undersøgelse er meget lille (det gør den mindre vægtig i videnskabelig forstand), men at hun alligevel er sikker på, at resultatet holder, da det passer med mange sagsbehandleres erfaringer (det kan man da kalde at blande videnskab med pseudo-videnskab). Problemet er, at jeg tror de fleste af læserne ikke er i stand til at gennemskue, hvornår Kari Killen er videnskabskvinde og hvornår hun bare disker op med lidt hjemmefilosofi brygget på sagsbehandlernes kontore – specielt svært bliver det naturligvis at gennemskue for de læsere der selv er sagsbehandlere.

Det gør bogen til en meget farlig bog. For her tror sagsbehandlerne selv, at deres børnepolitik bygger på videnskabens solide beviser, når bogen i virkelighed fylder hullerne ud efter Killens forgodtbefindende på de mange områder, hvor videnskaben ikke støtter hendes teser. Som et afsluttende eksempel på, hvor langt denne taktik fører Killen væk fra den videnskabelige bevisførelse vil jeg citere hendes anvisninger af, om det mon er beviser eller vurderinger der er vigtigst i børnesager:

"Når vi skal vurdere forældres muligheder for at blive gode nok forældre, må vi først og fremmest vurdere de ovenstående funktioner. Det er vigtigere at foretage en vurdering af disse end at tilvejebringe beviser og indrømmelser". side 168

Her kan sagsbehandleren altså læse (i en tilsyneladende videnskabelig bog – den taler i hvert fald om mange videnskabelige resultater), at beviser ikke er så vigtige som vurderinger!!! Man leder forgæves efter nogle solide retningslinier, som kunne give disse vurderinger et skær af systematik og validitet, men nej, sagsbehandleren får bare at vide, hvilke forældreevne faktorer hun skal vurdere (og hvor vigtigt det er, at vurdere dem). Her har Killen naturligvis mistet enhver videnskabelig jordforbindelse – det kan ikke passe, at en så videnskabeligt trænet person som Killen ikke ved, hvor farligt det er at blande videnskab, common sense og personlige holdninger i en pærevælling. Den slags gør seriøse aktører ikke – med mindre de naturligvis bevidst er ude på at vildlede. Og vildlede – det gør Killen. Bogen er nemlig en "bestseller" blandt pædagoger, sagsbehandlere og andet godtfolk!


*

Relaterte artikler:

Barnevernets metoder
av Åge Simonsen

Barnevernets bedømmelser
av Marianne Haslev Skånland

Kari Killén
Samlemappe BarnasRett
  

  

_________________
Gjesteskribent hos
Redd Våre Barn
http://forum.r-b-v.net/


Report this post
Top
 Profile  
Reply with quote  
Display posts from previous:  Sort by  
Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]