http://www.kommunal-rapport.no/index.gan?id=11171818.0
Her er noen tall å ta tak i, tror ikke en trenger så mye tall matriale, det som er viktig å få belyst er hvor mye som tilfaller barnet, eller eventuelt økonomisk støtte til foreldre. Når en ser på omsorgsovertagelser så er jo store summer brukt til sakkynndige, advokater, hjelpetiltak osv..
Trondheim kommune har vært med i et prøveprosjekt, dei har disponert det kommunale og det statlige budsjettet selv.
Prosjektet skal evallueres i år (synes å huske det).
Har undersøkt litt rundt om kring (husker ikke alle sidene jeg var innom) på UiO, SSB, osv..
Ved en fosterhjemsplassering tilfaller ca kr. 6ooo,- barnet i mnd. til utgiftsdekning. Ved institusjonsplassering fant jeg ikke noe beløp på hva som tilfalt barnet i utgiftsdekning pr. mnd., men den gjennomsnittlige døgn prisen låg på kr. 6ooo,-. Det er ikke rart at flere private aktører ønsker seg inn på institusjonsmarkedet.
Når barnevernet fikk beskjed om å levere min sønn tilbake, ble han satt på en buss, han var så heldig at beredskapshjemmet gav han to plastikkposer til å ha tingene sine i, selvfølgelig ikke poser med hele hanker, det ville jo ha vært litt for råflott, han hadde jo ingen økonomisk verdi lenger. Verdien på hans liv ble satt til kr 0,- da. Det manglet ikke ressurser når han ble bortført.