Leste i ei lokalavis om en helsestasjon som klager over for liten plass.
Ei helsesøster uttalte at drømmen deres er å få et sentralt bygg som huser både helsestasjonen, familiesenteret og "barnevernet"!
Er bakgrunnen for dette at postvesenet skal slippe å håndtere de bekymringsmeldingene som passerer fra helsestasjon og familiekontor til Bv?
Dette er en ny bekreftelse på helsestasjonens nære forhold til, og beundring for Bv. Jeg ville iallfall ikke trivdes på en helsestasjon vegg i vegg med Bv.
Tenk for eksempel: hvis Bv-ansatte sitter ved vinduet, kan de overvåke dem som kommer og går fra helsestasjonen.
De vet kanskje ikke navnene, men overvåkning fra Bv er traumatisk uansett.
I min kommune har helsestasjonen kommet i samme bygg som familiekontoret, det er heldigvis ikke plass til Bv der. Men kjenner jeg helsestasjonen rett, drømmer de om å komme i samme bygg som Bv. En annen plagsom tanke er at alle kommer til å ha samme kantine i framtida, der ansatte på helsestasjon, Bv og familekontor møtes uformelt i lunsjpausene og utvikler vennskap.
Jeg mener jo at helsestasjonen bør ha så lite kontakt med Bv som overhodet mulig, da det oftest kun er en påkjenning å bli meldt til Bv.
Helsesøsteren mener at de driver med forebyggende arbeid. Javel, men gjør det uten Bv sier jeg bare.