It is currently Mon Apr 29, 2024 11:10 am



Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: Politikk og klasse
PostPosted: Sun Apr 29, 2007 11:40 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
I forbindelse med debatten om "Frp-koden" skriver Fafo-forskeren May-Lis Skilbrei i en kronikk i Klassekampen i går:

I et intervju i Klassekampen onsdag denne uka sier Inga Marte Thorkildsen at vi må forklare "de som sliter økonomisk at deres situasjon ikke skyldes at innvandrere kommer og tar plassene deres eller at tradisjonelle kjønnsroller endres".
Men hva hvis de har rett, hva hvis "arbeidsimport" og kjønnslikestilling gjør konkurranseforholdene verre i de mest utsatte bransjene? Da hjelper det ikke å forklare folk at de tar feil.
Vi kan ikke ha som utgangspunkt at alle mennesker blir like bare de som har feil blir rettledet. Den innstillingen er en del av problemet, ikke løsningen. Folk blir ulike av å ha ulike liv, og politikk slår ut ulikt for mennesker i ulike posisjoner. Derfor har vi en interesse og verdikonflikt som ikke kan diskuteres bort.


Dette gjelder også i forhold til det meste annet, som møtet med skolen, hjelpeapparatet og i arbeidslivet.
Dette er egentlig en klassisk konflikt - jfr. Brechts kommentar til Den øst-tyske kommunist partiet : Partiet er misfornøyd med folket, partiet ønsker seg et nytt folk.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Politikk og klasse
PostPosted: Sun Apr 29, 2007 7:25 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Anne Brit Raaen som ikke wrote:
...Folk blir ulike av å ha ulike liv, og politikk slår ut ulikt for mennesker i ulike posisjoner....

Vi er født ulike. Alle babyene våre har fra første stund hatt forskjellige personlighetstrekk.

Liv blir ulike primært fordi vi er forskjellige. At forskjellene også skaper ytterligere ulikheter er sekundært.

Det mener jeg også at arvelighetsforskningen viser.

Og så har vi dette med VALGET. Vi velger langt på vei våre liv. Vi velger om vi vil ha en høly standard på tenkningen. Vi velger skole. Vi velger kriminalitet/ikke kriminalitet. Vi velger om vi vil kaste bort livet bak en meningsløs film eller lese noe oppbyggende.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Last edited by Arild Holta on Mon Apr 30, 2007 3:47 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 29, 2007 7:45 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Nei jeg skrev ikke, jeg siterte :wink:



Arild skrev:

Quote:
Liv blir ulike primært fordi vi er forskjellige. At forskjellene også skaper ytterligere ulikheter er sekundært.


Ja,og så?

Velger du å kjempe mot barnevernet? Ville du ikke ha foretrukket å bruke kreftene dine på noe annet?

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Motstand mot barnevern er kamp mot urettferdighet
PostPosted: Sun Apr 29, 2007 7:56 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Anne Brit Raaen wrote:
Velger du å kjempe mot barnevernet? Ville du ikke ha foretrukket å bruke kreftene dine på noe annet?


Det å kjempe mot barnevernet er å kjempe mot urettferdighet i samfunnet. Urettferdigheten kan ta mange former, men etter å ha sett hvordan barnevernet operer tror jeg svært mange brenner av lyst etter å få slutt på akkurat den urettferdigheten.

Jonas Gahr Støre og de fleste av våre andre politikere er mest opptatt av urettferdighet i land som befinner seg langt fra Norge. De andre politikerne er mest opptatt av urettferdighet som følge av at noen har høyre levestandard enn andre.

Det å kjempe mot barnevern er noe av det mest matnyttige man kan gjøre for å bekjempe urettferdighet, for urettferdigheten er så stor og den rammer mennesker i vårt eget land. I tillegg ville det være lett å få slutt på denne urettferdigheten. Det krever kun at barnevernsloven oppheves. De arbeidsledige barnevernspedagogene kan settes til annet arbeid.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 29, 2007 8:43 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Ja, at det er viktig å kjempe mot BV og annet maktmisbruk er jo klart, men jeg er sikker på at vi heller ville ha levd i en verden der det ikke var nødvendig.
Vi hadde vel kunnet finne mening i livet uten et BV å bekjempe også?

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Kampen mot barnevernet
PostPosted: Sun Apr 29, 2007 9:04 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Anne Brit Raaen wrote:
Ja, at det er viktig å kjempe mot BV og annet maktmisbruk er jo klart, men jeg er sikker på at vi heller ville ha levd i en verden der det ikke var nødvendig.
Vi hadde vel kunnet finne mening i livet uten et BV å bekjempe også?


Helt klart. Det er ikke akkurat mangel på urettferdighet i verden. Vi ville ikke hatt store problemer med å finne en ny kampsak. Men akkurat nå er det kampen mot barnevernet som opptar meg mest.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 30, 2007 8:10 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Problemet er at BV er et av trollets mange hoder, om en kutter ett vil de andre fremdeles være der og risikoen er stor for at hodet vokser ut igjen.

Det er selve ideologien som er problemet - det at noen andre har bedre forutsetninger til å vurdere din livssituasjon enn deg selv, og de i kraft av dette kan overstyre deg og dine nærmeste. Hvor vanskelig det er å bekjempe dette er tydelig når en ser på historien til disse institusjonene.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 30, 2007 4:04 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Anne Brit Raaen wrote:
...Ja,og så?...


Idéen om at vi er så til de grader et produkt av miljø, liksomlegitimerer inngrep i familier. Blant annet fra den dominerende delen av formyndermennesker i SV.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 30, 2007 4:10 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Anne Brit Raaen wrote:
...Det er selve ideologien som er problemet - det at noen andre har bedre forutsetninger til å vurdere din livssituasjon enn deg selv, og de i kraft av dette kan overstyre deg og dine nærmeste. Hvor vanskelig det er å bekjempe dette er tydelig når en ser på historien til disse institusjonene.


Tja, hva om det dokumenteres at "de" kan forvalte ditt liv bedre enn deg? Før eller siden kan noen det!

Har de da rett til det?

Nei.

Årsak: Det er ditt.

Eiendomsretten til min kropp og mitt produkt, hindrer meg i å akseptere utidig innblanding. Eiendomsretten er min begrunnelse mot formyndermenneskene.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 30, 2007 6:05 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Sorry, jeg skulle ha skrevet at noen blir gitt rett til å gripe inn i andres liv ut ifra en ide om at den andre ikke vet sitt eget beste, eller er et slags skadedyr.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]