familien-er-samlet wrote:
Men det er nokså utilslørt at dette også handler om at kristne skal ha samme tilgangen til dette lukrative arbeidsmarkedet som andre. Ordet yrkesforbud nevnes. I landet vi flyktet til tar naboer og slektninger seg av andres barn som en dyd av nødvendighet. I Norge er det å være fosterhjem nettopp en jobb, et yrke -og ikke et kall eller en oppofrelse man gjør uten klekkelig betaling.
SAMTIDIG er fosterfolk så opprørt hvis de blir "hengt ut" ved navn og enkeltheter. Da heter det seg at det er helt privat, det de gjør mot offentlig betaling. De – sammen med barnevernsarbeidere – har prøvet seg flere ganger med å kreve lovforbud og straff for å skrive om hva de gjør.
SAMTIDIG med at de er stolte av det, og selv går ut under navn i rosende avisartikler og reklamerer om hvor givende det er å ta fosterbarn. De vil ha i pose og sekk og container, later det til. De vil reklamere og roses for hva de gjør, i prektige, tradisjonelle media, OG hindre kritikere i å skrive om hvem de er.
Her har vi Personvernnemndas vedtak på et slikt krav. Personvernnemnda opprettholder ytringsfriheten på dette punkt.
PVN-2007-05 FosterforeldrePersonvernnemnda, 30 oktober 2007
"Datatilsynet har foretatt en avveining mellom retten til å ytre seg til opinionsdannende formål, og retten til privatliv. Tilsynet mener at i den grad fosterforeldre kan sies å yte bistand til barnevernet, ser det ut til at informasjonen om dem blir publisert for å oppnå samme formål som publiseringen av opplysninger om de barnevernsansatte. Ifølge tilsynet er nettstedet etablert som et alternativ til den etablerte pressens omtale av denne typen saker.""Det kan reises spørsmål om fosterforeldre bør bli vurdert på en annen måte enn kommunalt ansatte og andre personer som er ansatte til å gjøre en jobb innen barnevernet, for eksempel profesjonelle aktører som dommere, polititjenestemenn o.a. Nemnda er imidlertid kommet til at forskjellen mellom fosterforeldre som privatpersoner kontra profesjonelle aktører kan påpekes, men at den ikke er så vesentlig at den bør begrunne en ulik vurdering.""Nettsiden fremstår nærmest som en liste hvor man kan klikke på navnene til ulike fosterforeldre og man blir deretter rutet videre til oppslag hvor disse fosterforeldrene selv har stått frem og uttalt seg i media. Det er på det rene at fosterforeldrenes fremferd, oppførsel, utseende etc er kommentert på nettsiden. Dette kan nok være belastende, men må likevel sies å ligge innenfor ytringsfrihetens rammer, og dermed ytringer med ”utelukkende opinionsdannende formål”. Nettsiden er, kort oppsummert, en systematisk liste over lenker til fosterforeldre som opptrer i media, med noen slengbemerkninger.""Nemnda viser til sin vurdering i PVN-2005-03 (psykopat.no) for så vidt gjelder tolkningen av ”utelukkende opinionsdannende formål”. Nemnda er av den oppfatning at det ikke er ønskelig å gjøre denne formen for ytringer gjenstand for forhåndsvurderinger, det vil si sensur. Nemnda viser i denne forbindelse til forarbeidenes uttalelser om forholdet til Grunnloven § 100 og Den europeiske menneskerettighetskonvensjon art 10, jf menneskerettsloven § 1. Det vises i denne forbindelse til Ot prp nr 92 (1998-1999) Om lov om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven), særlig pkt 11.6.
Personvernnemnda er kommet til at nettsiden faller inn under avgrensningen i personopplysningsloven § 7 slik at blant annet personopplysningsloven kapittel II ikke kommer til anvendelse. Datatilsynets vedtak opprettholdes."