Svane wrote:
Nok en stakkar som lever etter "den enes død, den annens brød". Har sett netsiden du refererer til. Leve av barn og familiers elendighet er vakkert.
Om du mener at nettsiden driver av å leve av elendighet, så tar du skammelig feil. Nettstedet tar sikte på de familier, som er så passe langt nede, som ikke eier krefter lengre, men ønsker å komme seg på fote igjen, skal få komme seg opp igjen.
Tenk deg følgende:
Barna er plassert i fosterhjem. Foreldre er i kraftig depresjon, nær suicidal. Mistet all kraft til kamp mot et barnevern. Kjenner ikke til hva morgen dagen bringer.
Spørsmål: Hvorfor skal man ikke strekke ut en hjelpende hånd, med kunsten å leve???
For når man snur på tanke måten fra;
Barn i fosterhjem skal hjem raskest mulig, koste hva det koste vil.
Til;
Barn i fosterhjem, skal hjem, når tiden er moden, økonomien på topp (sikter meg inn til eget hus og gjerne oppnådd kredittverdighet igjen)
Vil du la dine egne barn, mangle de økonomiske forutsetninger, dagens samfunn bygger opp til? Eller ønsker du det beste for dine barn, med sikret økonomisk stabilitet?
Egen erfaring med barn i fosterhjem:
Gjeld blir betalt. Samtidig kraftig økonomisk sparing (over 50.000,- i året). Gått fra "moderat suicidal depresjon" til å være frisk. Kaffe besøk hos fosterhjem og motsatt. Helge samvær. Stabil jobb. Bruke energi på alt man ikke hadde energi til før. Betale vanlige regninger med et smil (kunne ikke det før), Kjenner en mega følelese av "verdt å leva livet".
Av den egosentriske perspektivet: Slippe ut håret. Oppleve ungdomstiden på nytt. Syden ferie turer, uten å måtte tenke økonomi osv osv osv....
Heller ikke glem, jeg og min fru, har smakt på barnevern i positiv og ikke minst kraftig negativt perspektiv. Vi har kjempet med både nebb og klør, for å få unga hjem under tvangs plassering. Endringen kom, etter annet turbulens, som ikke jeg går inn i her. Vi har våre årsaker til frivillig fosterhjemsplassering. OG "by the way" Unga mine stor koser seg med dagens ordning. Bare slik at du vet det. Unga har i dag, S/(&%¤% så mye mer enn det de hadde før. ALT, ABSOLUTT ALT går frem over for både foreldre og barn. Og dette er grunnlaget for nettsiden barnevernogforeldre.com
Vi tar mer sikte på å få foreldre opp, i forbindelse med etter vern. Enn å drive kamp. Dette handler om faktisk å redde noens liv. Være seg barns liv eller foreldres liv.
Nei, jeg sier ikke "ære være barnevern". Hvorfor? Fordi at barnevern er i utganspunktet styrt av egen intern politikk, fra kommune til kommune. Derfor. Finnes mange barnvern, som skulle fått seg en på tryne. MEN, samtidig, finnes det mange barnevern, som skulle fått seg et diplom for godt utført arbeid. Ja, det finnes faktisk noen, som kjemper for at foreldre skal ha unga sine hjemme.
Men det vil bare ikke fungere, om foreldre skal hele tiden kjempe, enn å drive samarbeid. Får å få til noe, må man inngå dialog, for så å inngå samarbeid.
Men nok om det.
Ser at du ikke klarte å svare meg i mot i mitt forsvar til kronprinsen innlegget. Hvorfor ikke det montro???? Handler det bare om å rakke ned på andre?????