Innlegget du referer til er skrevet av Kasra Kashani, og skal være republisert 12. juli 2017. Opprinnelig publisert i oktober 2016.
Kashani kaller seg
klinisk pedagog, link til
Rammeplan - utdanning av spesialister i klinisk pedagogikk, som gir oversikt over kravene til utdanningen.
En klinisk pedagog skal blant annet kunne drive
terapeutisk arbeide med barn, unge og familier.
Kashani skriver blant annet:
"Disiplineringstiltak som ikke er ledd i et gjennomtenkt behandlingsopplegg, og som ensidig bygger på å erstatte problematferden med akseptabel og ”godkjent” atferd, uten å vise interesse for, eller gjøre forsøk på å forstå atferden i barnets/ungdommens naturlige kontekst, vil i beste fall ha delvis og kortsiktig effekt, men i verste fall kan ha en negativ og varig effekt på barnets/ungdommens psykiske helse og utvikling.Atferdsterapi vil ha en negativ og skadelig effekt for traumatiserte barn.
Barnevernet møter psykisk skadde barn med uforstand, avvisning og straff. Slik forverres barnets skader så alvorlig at uforstanden kan få en
negativ og varig effekt på barnets/ungdommens psykiske helse og utvikling.
Nettopp dette er vi vitne til i mange av de tragiske barnevernssakene de senere årene.
Kashani nevner samarbeidsproblemer mellom BUP og barnevern. Dette lar seg enklere forklare gjennom finansieringsordningen, enn med lovparagrafer. Det er mye billigere for kommunen at barnet lider av omsorgssvikt erlik personlighetsforstyrrelse erlik staten betaler for barneverntjenester erlik atferdsterapi. Tilsvarende er det mye dyrere å definere barnets skader som belastningsskader som skal behandles i spesialisthelsetjenesten erlik kommunen må betale for alle helsetjenester selv.
Omsorgssvikt kan føre til varige personlighetsforstyrrelser. Nettopp derfor er det så viktig at psykisk skadde barn blir møtt med forståelse og aksept, slik at de får bearbeidet følelsesmessige skader før de blir voksne, før de nevrofysiologiske endringer i hjernen får satt varige preg på barnet. Hjernen er plastisk, og vil med riktig hjelp, behandling og støtte fra omgivelsene, reparere seg selv.
Men det har ikke norske kommuner råd til å gi barna våre.
Og mange i spesialisthelsetjenesten/BUP er for feige til å varsle når de ser at kommunene feilaktig diagnostiserer barn med personlighetsforstyrrelser i stedet for å gi korrekte og traumerelaterte diagnoser og behandling.
For det er kommunen som bestemmer. Og psykisk helsevern danser etter kommunens pipe.
Dette ble sikkert en avsporing men.. jeg poster det nå her allikevel.