xbv wrote:
Logikk mot barnevernPremiss 1: Å ta det som tilhører andre er stjeling.
Premiss 2: Barnevernet tar barn som tilhører andre.
Konklusjon: Barnevernet er en menneskerøver.
Premiss 1: Det er amoralsk å stjele barn.
Premiss 2: Barnevernet stjeler barn.
Konklusjon: Barnevernet er amoralsk.
Premiss 1: Dragninger mot miljøer hvor man får stjele barn tilsier karakterfeil.
Premiss 2: Mange barnevernere havnet i barnevernet som følge av en dragning mot dette miljøet.
Konklusjon: Skrullinger
Her er ett inlegg som står på fos forum som vel stemmer med det du sier
Viljen til makt -
profesjonsutøvelse og
etikk
Jobber med en doktorgrad i sosialfag,
hvor jeg tar særlig opp spørsmål ang.
vilje til makt vs. reell vilje til å hjelpe hos
ansatte i helse- og sosialsektoren. Skal
ikke ta opp i detalj det som jeg arbeider
med i avhandlingen, men arbeider ut
fra to hovedhypoteser:
1) Motivasjonen til å gå inn i et helse-
og sosialfaglig profesjon skyldes en av
to motivasjoner, med at disse kan gå
over i hverandre: reelt ønske om å
hjelpe og bidra til samfunn og
enkeltmennesker og ønske om
maktposisjon.
2) De profesjonsutøvere som
vedkjenner seg mest den siste
motivasjonen, kan ha blitt utsatt for
overgrep eller dominans fra tidligere
barndom e.l.
Etter å anonymt ha fått inn ca. 60
besvarelser på en kvalitativ
datainnsamling hos siste års sosionom-
og barnevernspedagoger, er det særlig
en ting som er skremmende i et
profesjonsetisk perspektiv: ca. 20 - 25
av besvareslene kan tolkes til å ha den
sistnevnte motivasjonen som mest
relevant for å gå inn i sin profesjon. ca.
5 svarte at de ville oppleve det som en
personlig seier hvis deres avgjørelse
falt negativt ut for de berørte partene.
Positivt er det at er det at de
resterende besvarelsene ser ut til å ha
hjelpe- og omsorgsmotivasjonen
øverst. Allikvel kan ca. 40 av de totale
besvarelsene tolkes til å ha bidrag av
maktønske i sin profesjonsutøvelse.
Prosjektet er ledd i det pågående
forskningsprogrammet på endringene i
barnevernet, og besvarelsene kan ikke
anses som endelig konklusjoner.