It is currently Thu Mar 28, 2024 8:24 pm



Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Vitenskapen- hva skal vi med den?
PostPosted: Sat May 24, 2008 10:43 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Et annet sted på forumet diskuteres forskjellen på ekte og "falsk" vitenskap og hvordan kunnskapen mer eller mindre er forbeholdt det høyere plan.

Etter at jeg har begynt å grave i de underliggende forutsetningene for at vi har det samfunn vi har i dag, blir jeg i økende grad i tvil om det vi kaller vitenskap er til nytte I DET HELE TATT, uansett vitenskapelig verdi.

Jeg ser hvordan denne kunnskapen er blitt aktivt benyttet til å forme mennesker i andre menneskers bilde. Jeg ser at de som har makt har brukt den til å sikre at de beholder makten. At mange av konsekvensene er nye problemer ser ut til å ha en selvforsterkende effekt - ved at det gir levebrød til en haug med nye vitenskaper og vitenskapere.

jeg la merke til at i en pågående debatt i Klassekampen om Eichmann og forholdet til Kant. Det blir en slags etisk metadebatt (tror jeg det kalles) hvor de i hovedsak diskuterer hvordan Kant skal tolkes. Det betyr jo at vi aldri kommer lenger da enn til å diskutere dette. Det kan jo være gøy for de som deltar men det er ingen hjelp for oss som skal prøve å holde verden i gang.

Ivan Illich og mange med han hevdet at vitenskapen er blitt den nye religionen og det tror jeg er rett - mulighetene til å danne sekter og løpe maktens og pengenes ærend er jo enda større for en slik religion enn f.eks. kristendommen - der "fasiten" var tilgjengelig for alle og var moralsk betinget, det sørget i det minste for at det var etikken som kom i første rekke.

Jeg tror det er helt nødvendig å gjenoppvekke bevisstheten om at vitenskapen er et redskap. ikke noen fasit, og at det er menneskene som avgjør hvordan den skal brukes.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat May 24, 2008 12:57 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Jeg har en stor tro på sannhet. Faktisk en fundamentalistisk tro på sannhet.

Vitenskap skal være et uttrykk for sannhet. Problemet i dag er, etter min mening, at svært mye som ikke følger en sann tenkning, går under merkelappen "vitenskap".

Det andre problemet med vitenskapen, er det samme som med gråstein og klubber: Dunker man det i hodet på andre folk, så er det farlig.

Makten misbruker vitenskapen på denne måten. De misbruker enda MYE MER den falske vitenskapen som grunnlag for å tvinge mennesker eller gjennom opinionsdanning få mennesker til å lyde SIN ideologi.

Det største problemet er altså mangelen på sannhet. Vitenskapelige prinsipper og logikk handler om sannhet - sann tenkning, i motsettning til tankefeil.

Modernismen avløses delvis av postmodernismen. Det er et uttrykk for frustrasjonen over at modernismen ikke gav det paradis man ønsket. Men spørsmålet er om man ikke må ha mer av sannhet enn det modernismen gav oss. I stedet går det andre veien: Postmodernismen gir oss mindre sannhet og lager liksomvitenskap av alt mulig merkelig.

På denne måten får makten nye uærlige "tankevåpen" som gjør tilværelsen farligere enn noen gang. Ikke minst med tanke på maktens muligheter for å kontrollere og undertrykke folket. Noe overdrevet: I gamle dager kunne Ola Dunk skaffe seg pil og bue - samme våpenet som makten. I dag er Ola avvæpnet, og makten er væpnet til tennene med høyteknologiske våpen.

Jeg tror altså at vi bør fostre en mer sannferdig tenkning, for å komme videre. Sannferdighet gir klarsyn. Irrasjonell, prinsippløs og ulogisk tenkning gir bare rot oppe i hodet. Det er sannhet som er redskapet mennesket kan bruke til å skape en bedre verden.

Og jeg tror på en bedre verden, i motsettning til kreft, jordskjelv, lidelse etc etc. Ikke minst i forhold til de mange hundre milioner som døde under maktpakkets ødeleggelse av f.eks det forrige århundret.

En sann tenkning løser og avslører.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]