Erik Møse var ikke inhabil fordi han dømte i en sak mot Norge. Det er tvert imot regelen i Strasbourg, jf min kommentar her:
Ikke inhabilitetDet er altså ikke et vurderingsspørsmål som folk kan ha meninger om. Da må man heller gå løs på hele ordningen i Strasbourg, og prøve å fremme krav om endringer. Det kan sikkert være både ting som taler for og imot det.
Hvis Møse
samtidig har fungert som dommer ved norsk Høyesterett (eventuelt hevet lønn derfra), kan det derimot sikkert være et spørsmål hvorvidt han har vært habil til å fungere som dommer ved EMD i det hele tatt. Jeg vet ikke hva reglene er for dette.
Jeg kopierer over lenken til videoen til de andre stedene det ligger innlegg om Lobben-saken.
Reikerås sier i intervjuet at det er bare omtrent en 3% sjanse til å få en sak akseptert av EMD i det hele tatt. Å få den opp for Storkammeret etter dom i første instans hender bare i omtrent 1% av disse sakene igjen (normalt er det en stat som har tapt saken i første instans som forsøker å anke til Storkammeret), og så vidt han vet, er det i det hele tatt ingen unntatt Trude Lobben som, etter å ha tapt i første runde, har lykkes i å få
sin anke igjennom til ny prosedering i Storkammeret.