It is currently Thu Mar 28, 2024 10:59 pm



Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: "de ondes barmhjertighetsgjerninger"
PostPosted: Sat Oct 11, 2008 6:22 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Dette blir litt for teologisk for enkelte. Men er du en bibeltro konservativ kristen, eller noe lignende, og har litt kunnskaper om bibelske begrep så...

Mona Lygre wrote:
(...)

Salomos ordspråk 12 , 10:

"(....) mens de ondes barmhjertighetsgjerninger er grusomme!"

Les: BARNEVERNETS BARMHJERTIGHETSGJERNINGER ER GRUSOMME!
- veien til helvete er brolagt med gode hensikter.



Fra den forrige King James oversettelse:
...but the tender mercies of the wicked are cruel.

(King James-oversettelsen er mest populær blant noen av de mest bibeltro kristne grupperingene.)

Jeg måtte sjekke en del oversetninger av Bibelen da jeg aldri hadde merket meg det verset. Det viste seg at verset oversettes litt svakere i de bibeloversettelser jeg er mest kjent med. Fant imidlertid ikke min norske King James oversettelse, heller ikke min gamle ødelagte GT 81. Men ca et dusin andre... Som barn i en ivrig predikantfamilie ble jeg oppflasket på 30-oversettelsen.

Bibelverset gir mulig bakgrunn for Jesu forhold til fariseisme. Hvilket er interessant for parallellen hyklere og "skriftlærde" kontra barnefjernsfantaster. Det Gamle Testamentet var jo Jesu Bibel, med kun forskjellen at bøkene gamletestamentet består av, hadde en annen rekkefølge.

Barnefjernerne er jo dobbelmoralske i en grad man nærmest ikke finner, og deres irrasjonelle ideologi er deres religion. Derfor er de blant vår tids fremste "fariseere".

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 11, 2008 7:12 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Sun Jul 06, 2008 6:28 pm
Posts: 1530
Fariseere og pessmaur hele barnefjernet. Skittsekka, familieplagere, hyklere - onde slemme pissmaur.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 12, 2008 7:56 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Jul 18, 2007 12:31 pm
Posts: 462
Location: Fredrikstad
Turid Holta wrote:
Fariseere og pessmaur hele barnefjernet. Skittsekka, familieplagere, hyklere - onde slemme pissmaur.


Pissemaur er kansje slemme, men gud har skapt dem slik. Små røde illsinte kryp som er veldig god mat for mange andre. :twisted:

_________________
Jeg fører ingen krig.
Det er det Fredrikstad kommune v barneverntjenesten som gjør.
Jeg forvarer det som er rettmessig mitt.
Det er kun jeg som har båret mine 4 barn under mitt hjerte i 9 mnd, for så å sette dem til verden.
Jeg krever å få tilbake mitt liv, som Fredrikstad kommune v barneverntjenesten urettmessig har fratatt meg.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: "de ondes barmhjertighetsgjerninger"
PostPosted: Sun Oct 12, 2008 9:14 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Arild Holta wrote:
Mona Lygre wrote:
(...)

Salomos ordspråk 12 , 10:

"(....) mens de ondes barmhjertighetsgjerninger er grusomme!"

Les: BARNEVERNETS BARMHJERTIGHETSGJERNINGER ER GRUSOMME!
- veien til helvete er brolagt med gode hensikter.



Fra den forrige King James oversettelse:
...but the tender mercies of the wicked are cruel.

(King James-oversettelsen er mest populær blant noen av de mest bibeltro kristne grupperingene.)

Jeg måtte sjekke en del oversetninger av Bibelen da jeg aldri hadde merket meg det verset. Det viste seg at verset oversettes litt svakere i de bibeloversettelser jeg er mest kjent med. Fant imidlertid ikke min norske King James oversettelse, heller ikke min gamle ødelagte GT 81. Men ca et dusin andre... Som barn i en ivrig predikantfamilie ble jeg oppflasket på 30-oversettelsen.


King James Version:

10A righteous man regardeth the life of his beast: but the tender mercies of the wicked are cruel.

Det norske bibelselskap 1930:

10Den rettferdige har omsorg for sin buskap, men den ugudeliges hjerte er hårdt.

Foreldres omsorg for sine barn er god mens "barnevernets" omsorgs-/hjelpetiltak er onde.

Alle som har erfart "barnevernets" ulike tiltak vet at dette er sant. "Barnevernet" er grusomhet satt i system. Stakkars de barn som blir rammet av denne onde institusjonen, som burde vært nedlagt.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 12, 2008 9:43 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Det var noen flere interessante der.

Når det gjelder
A righteous man regardeth the life of his beast: but the tender mercies of the wicked are cruel.

har jeg følgende forslag (NB: jeg aner ikke hva originalen har for ordlyd – Det Gamle Testamente er vel på hebraisk tvers igjennom –):
"En rettferdig mann har omsorg for sitt husdyrs liv, men de ondes kjærlige velgjerninger er grusomme."

"tender mercies" – sentimentalt kjærlige, medlidende, nådige handlinger – slår meg som en god karakteristikk av den "omsorgsfulle bekymring" barnevernet og deres medhjelpere driver med. Det minner påtagelig om slavesamfunns uttalelser om de stakkars slavene "som ikke skjønner sitt eget beste".

Det er så lett å føle seg opphøyet storartet ved å vise "godhet" overfor andre ved å bestemme over dem. Jevnfør hvordan alle i barnevernets talekor snakker om at jada, foreldrene er nok glade i sine barn, men det er best for barnas fremtid å bli tatt hånd om av barnevernet – at barna gråter og gjør opprør mot fosterpersonene "i første øyeblikk" skyldes at de ikke forstår sitt eget beste, og viser "usikker og angstfylt tilknytning" og andre dårlige vaner som de har lært seg i foreldrehjemmet.

Virkelig onde, selvgode bedrevitere, som føler seg storartet i sin medlidenhet og makt til å herske over andre. Sadisme - -

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 12, 2008 7:27 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Amplified Bible har også godt ord på seg hos de mest bibeltroende. Det er en såkalt forsterket oversettelse. Dette ved at man har oversatt med flere ord slik at nyansene eller meningen i grunnteksten bedre kommer frem.

Jeg gjenfant den på lenken til Skånland. Den er veldig god for folk som vil ha tak i hva teksten betyr.

Der står det:

A [consistently] righteous man regards the life of his beast, but even the tender mercies of the wicked are cruel.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 12, 2008 9:00 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Sun Jul 06, 2008 6:28 pm
Posts: 1530
Dere er så flinke å skrive at, jeg er imponert av dere. :D :D :D :D :D


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]