It is currently Thu Mar 28, 2024 2:01 pm



Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Bok skrevet av systemfolk, som hevder de vil forandre!
PostPosted: Sat Sep 29, 2018 3:41 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Bok skrevet av systemfolk, som hevder de vil forandre!

Her har de funnet på noe underfundig. De har alliert seg med ungdommer, og tilstår så "rørende" blant annet hvordan de selv – barnevernslederne – har lært så mye av å høre på ungdommene. Høres tilforlatelig ut?

 – Her er boka som skal forandre barnevernet
Sju ungdommer og sju barnevernsledere har skrevet bok sammen. Målet er å endre barnevernet fra innsiden.
Fontene, 27 september 2018


"De innrømmer at de og deres ansatte har snakket altfor lite med barn.
    – Når jeg står her i dag, så tenker jeg på alle de barna vi ikke har snakket nok med. Å være med på denne boka er en slags gave til de barna, sa Yngve Brakstad Cappelen, barnevernsleder i Molde."


Utrolig villedende utdannelse de folkene har, da, siden de ikke som en selvfølge snakker med dem sakene angår aller mest. Det ville en som ikke var barnevernsutdannet gjøre ganske naturlig.
    Allikevel regnes de utdannede til enhver tid som kompetente – Cappelen var kompetent den gangen han ikke snakket med barn, og han er kompetent nå da han holder på å lære det?

"Erik Sten, direktør for oppvekst og velferd hos fylkesmannen i Trøndelag, tok selvkritikk på vegne av tilsynsmyndighetene.
    – Det var en gutt på 15 år som kom til meg og sa «jeg hører dere driver tilsyn med oss uten å snakke med oss». Det var tøft å høre det, men jeg trengte den beskjeden, sa Sten."


Jaså, var det tøft. Vi har altså å gjøre med et barnevern som hevder å gjør alt så meget bedre enn foreldre kan, og så meget bedre enn barna kan sørge for hvis de får frihet til å være hjemme. Og i dette barnevernet må en direktør for oppvekst og velferd lære at han skal snakke med dem dette gjelder?

*

"Tilsyn må handle mer om hvordan barn og unge har det, ikke bare om hvilke tiltak de får, mener han."

Det kommer aldri til å skje i virkeligheten. For da måtte de vel av og til skrive i rapportene sine om alle de barna som sier de har det ille og vil hjem?

*

"Barnevernsleder Gunnar Thoresen er helt sikker på at han har snakket for lite med barn og at denne boka staker ut kursen for framtidas barnevern. Hele profesjonsrollen må utfordres, mener han.
    Debatten om barnevernet handler for mye om utdanning og kompetanse og altfor lite om personlig egnethet, sier Thoresen.
    – Jeg har møtt mange som har mye kunnskap, men som er totalt ubrukelige som barnevernsarbeidere. Personlig kompetanse, holdninger og verdier, det å kjenne seg selv, er helt avgjørende og veldig underkommunisert, sier Thoresen til Fontene."

  
Gunnar Toresen (han skriver antagelig navnet sitt uten h) står øyensynlig sentralt i boken. Hen står sentralt i bildet av de tilfredse forfatterne. Han har lenge vært barnevernssjef i Stavanger. Det er ikke å ta for sterkt i å si at han har vært godt kjent gjennom flere ille saker, blant annet Bhattacharya-saken, hvor barnas mor ble falsk påklistret en diagnose og forsøkt tvunget til å fraskrive seg retten til å føre sak i India! Toresen prøvet totalt å hindre at barna fikk komme tilbake til India. Han var også sentral i Tyrkia-saken, som heller ikke er pen – blant annet feiet barnevernet foreldrene av når de fortalte at fosterfaren antagelig var en sex-overgriper – noe han ble dømt for senere!

Så jeg er enig med Toresen: Personlig egnethet er nok viktig, ja. Og jeg tror gjerne at han kjenner seg selv.
  
*
  
Rune Fardal har en kommentar i kommentarfeltet under artikkelen:
"De samme hoder som er ansvarlige for problemene skal nå gi oss råd om problemene... tror de vi er dumme? Hva gjør Sanner der? Sektlederen og barnevernsjefen Gunnar Thoresen i Stavanger som drev lovbrudd i Tyrkiasaken. Blr for dumt. Disse folkene forstår åpenbart ikke hva problemet er....dem selv."

Et par andre kommentarer nevner treffende "bukken og havresekken".

Men denne gangen har altså bukkene fått med seg en del av ungdommene. Ingen av dem snakker om barnas foreldre; de er usynlige, som vanlig fra barnevernets side. Så dette skal vel være noen av de "gode historiene" i barnevernet, som både Linda Helleland og alle barnevernsekspertene hennes etterlyser. Vi har hørt det før – i mange år – at man må være nyansert i sin kritikk og snakke mere om alle suksess-sakene i barnevernet. Må man det, for å få lov å kritisere?

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]