It is currently Thu Mar 28, 2024 5:49 pm



Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

Var det de kommunale barnevernsarbeiderne som sørget for at barna ikke slapp ut av narkotikahelvetet?
Ja, de gjorde nedverdigelsen komplett 100%  100%  [ 7 ]
Nei, barnevernet har hjulpet så mange, så! 0%  0%  [ 0 ]
Vet ikke 0%  0%  [ 0 ]
Total votes : 7
Author Message
 Post subject: Christiane F.
PostPosted: Mon Jun 18, 2007 7:00 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Christiane F. er en film basert på en sann historie, om en 14-åring i Vest-Berlins narkotikamiljø på 1970-tallet. Filmen gir et meget realistisk bilde av livet blant de narkomane på Kurfürstendamstrasse og Banhof Zoo. Christiane F. prøver heroin på sin 14-års dag og må snart prostituere seg for å skaffe neste dose. Hun prøver flere ganger å komme seg ut av misbruket men mislykkes gang på gang helt til hun på slutten av filmen tar en overdose. Christiane F. overlevde. Moren hennes hjalp henne å flytte til en liten by utenfor Hamburg.

Det som er verdt å merke seg ved filmen er det totale fraværet av kommunale sosialarbeidere. Jeg vil tro at noe av det verste ved tilværelsen på gaten er alle barnevernsarbeiderne som innbiller seg at de kan redde barna. Jo flere barnevernsarbeidere, jo flere unge narkomane, for barnevernstilværelsen fører lukt i helvetet for de fleste ungdommer. De som ble jaget av kommunale barnevernsarbeidere i Norge på 1970 og 1980 tallet er enten døde eller sitter fortsatt i klisteret med egne barn.

Filmen er best med tysk originaltekst og norske undertitler. Den finnes også som bok. Boken har flere detaljer enn filmen.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 19, 2007 8:41 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Jeg husker jeg fikk meg en god latter av den filmen. På den tiden flommet det over med bøker og filmer som angivelig skulle fortelle autentiske historier fra narkomiljøet.

Det er mulig at akkurat denne er en autentisk historie, men hverken jeg eller noen av mine "narkovenner" var i stand til å kjenne igjen beskrivelsen. Men så foregikk den jo også i Tyskland....

Senere har det kommet bedre filmer om temaet - "Trainspotting" anbefales, "requiem for a dream" - filmatisk en opplevelse.

Den beste jeg har sett er allikevel Trond Kvists dokumentar "Junkies" - som anbefales på det sterkeste - spesielt historien om den unge jenta som forteller om en oppvekst med barnevernets velsignelse.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Christiane F.
PostPosted: Tue Jun 19, 2007 9:10 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Anne Brit Raaen wrote:
Det er mulig at akkurat denne er en autentisk historie, men hverken jeg eller noen av mine "narkovenner" var i stand til å kjenne igjen beskrivelsen. Men så foregikk den jo også i Tyskland....

Senere har det kommet bedre filmer om temaet - "Trainspotting" anbefales, "requiem for a dream" - filmatisk en opplevelse.


Det var flere av anmelderne som mener at Christiane F. er en bedre film enn "Requiem for a dream". Begge filmene viser at heroin er veien ned i avgrunnen.

Hva var forskjellen mellom det norske og det tyske narkomiljøet? Fraværet av sosionomh*rer og annet avskum fra Sosialhøgskulen?

Hvordan kan noen påstå at heroin er ufarlig når det gir slike voldsomme abstinenser?

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 19, 2007 11:26 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Her er trolig en ganske god rangering av narkotiske stoffer. Det som gjør den litt tilforlatelig er f.eks at den ikke har tatt hensyn til det politisk korrekte.

Se plasseringen av alkohol og tobakk.

http://www.forskning.no/Artikler/2007/m ... 4652830.51

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 19, 2007 6:51 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Spørsmålet er om en ønsker å bli klokere eller om en ønsker å få bekreftet sine egne forestillinger - noe Cristiane F. gjør.

"requiem for a dream" kan vel knapt kalles en autentisk historie, men den gir en veldig god beskrivelse av det selvbedraget som må til for å bli uforvarende avhengig av narkotika - mor blir hekta på slankepiller og sønn på heroin.

Det er i hvert fall en myte at en blir avhengig umiddelbart - fysisk. Men mange opplever rusen som så behagelig ( i en ellers uutholdelig livssituasjon) at de velger å se bort fra farene - fysisk avhengighet og toleranseøkning.

På den annen side - den fysiske avhengigheten er forholdsvis lett å bekjempe, den psykiske mye verre. Da den må erstattes med noe.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]