Visst finns det greie folk i politi i landet vårt.
May-Britt skriver at hos politi får en lese gjennom å skrive under på det en har fortalt. En person jeg og Arild kjenner skulle melde inn en sak til Helgeland politikammer. Og politi skrev ned navn på en person som politi ville ha til gjernings mann. Tross at offeret flere ganger hevdet at den personen ikke hadde noe med det å gjøre. Politi forsøkte alt di kunne å legge skylden på denne personen. Om sider nå må Arild hjelpe meg. Jeg syns å huske at di fjernet vedkomende fra saken etter mye mas fra offeret. Men dette er uredelighet hos politi. Da kan man ikke lite på dem, eller er vi dårlig forsynt med bra politi her i Mosjøen. Eller forskjell behandler politi folk etter egen velbefinende. Det er heller ikke riktig av Helgeland politikammer å henlegge en sak hvor ungdom smadrer bilen vår. Og ungdommen ble tatt på fersken av Arild selv. Di ble holdt fast til politi kom. Politi hadde alle bevis alt på plass til å ta di. Politi henlegger saken, slik di har gjort med all øvrig saker fam Holta har anmelt. En mann blottet tissen sin for min syvårige datter. Mye mer di bare henlegger. Vi har ikke noe politi som familie vi i alle fall. Ellers forstår jeg jo hva du mener. Viktige papirer som skulle fungere som bevis har politi med vilje rotet vekk. Di er ikke til å lite på.
Det finns nok alikevel greie politi som andre folk.
Møtt en grei politimann i Tromsø når jeg var tolv år. Møtte en grei politimann på Mo i Rana, da jeg og Arild var ute og kjørte med bil og baby. Det var noe med at bilen ikke var sånn at politi ikke likte at vi kjørt med den. Ville helst vi skulle la den stå der i byen. Men så såg politimannen den nyfødte elstedatra mi og mennesket kom frem i han. Siden det var iskalt syv kilometer til vår heim, lot han oss få kjøre heim med bilen ..
Politimannen i Tromsø hjelpte meg å finne veien hjem til bestemora mi da jeg hadde gått meg litt bort. Hadde aldri vært i Tromsø før. Forøvrig intresangt det Skånland kommer med:
at politi kan nekte være med på saker der det bryter med lov eller menneskerettigheter. Noe man trenger å få mere klarhet i.