It is currently Sun Apr 28, 2024 9:41 pm



Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: O Djupedal og høye fjell! Uredelighetsutvalg!
PostPosted: Sun Mar 05, 2006 4:02 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
http://www.forskning.no/Artikler/2006/j ... 7266919.73

Kunnskapsministeren "vil nedsette et uredelighetsutvalg etter at det fredag ble avslørt omfattende juks i en norsk forskningsrapport."

Så fint at de får et utvalg som kan fungere som teppe å koste skitten under.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 05, 2006 4:04 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:52 am
Posts: 203
Enig, men tenk om de oppdager offentlighetsloven? Den sier at alt som ikke omhandler enkeltpersoner og som er til fare for rikets sikkerhet Skal man ha innsyn i, tror jeg!

Trekker vi det akkurat langt nok, vil det si at dersom en saksbehandler har et for høyt gjennomsnitt av overtakelser, skal det undersøkes av det utvalget? Har jeg rett? I tilfelle kan vi jo ha fordeler av at det blir nedsatt!

Blir det like hemmelig som alle andre utvalg av hensyn tilvedkommende som tar feil, blir det en ny Kafka-instans! Da kan vi nok bare banke på døra og si: Her har dere en unge til...........

Vi får leve i håpet at justisdepartementet ikke tar siste alternativ!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Dokumentinnsyn
PostPosted: Sun Mar 05, 2006 4:05 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Nulle wrote:
Enig, men tenk om de oppdager offentlighetsloven? Den sier at alt som ikke omhandler enkeltpersoner og som er til fare for rikets sikkerhet Skal man ha innsyn i, tror jeg!




Det må være derfor jeg ikke får innsyn i mappen min - den omhandler en enkeltperson (meg) eller den er til fare for Rikets (Barnevernets) sikkerhet.

Hva gjør man egentlig når o :shock: ffentlighetsloven eller forvaltningsloven brytes og man ikke får utlevert dokumenter som man har krav på?

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Dokumentinnsyn
PostPosted: Sun Mar 05, 2006 4:12 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:52 am
Posts: 203
[quote="agrippa"][quote="Nulle"]Enig, men tenk om de oppdager offentlighetsloven? Den sier at alt som ikke omhandler enkeltpersoner og som er til fare for rikets sikkerhet Skal man ha innsyn i, tror jeg!

[/quote]


Det må være derfor jeg ikke får innsyn i mappen min - den omhandler en enkeltperson (meg) eller den er til fare for Rikets (Barnevernets) sikkerhet.

Hva gjør man egentlig når o :shock: ffentlighetsloven eller forvaltningsloven brytes og man ikke får utlevert dokumenter som man har krav på?[/quote]

Du må påberope deg[b] forvaltningslovens §18 Det er lov av 10.feb.1967[/b] Dete r heller tvilsomt om offentlighetsloven kan brukes i barnevernsaker på grunn av at ungen skal leve med det resten av sitt liv og har svært få muligheter til å forsvare seg. Det er derfor §5 A brukes. Vi som foreldre bør ta hensyn til det så langt vi kan dersom ungen virkelig har problemer. En offentliggjøring kan hemme ungens muligheter i arbeidslivet og det ønsker man jo ikke! I saker hvor man ikke har problemer er det som mange her inne sier, at man har lite å tape på å få belyst saken utenfra. Husk bare at det er en stor belastning både for deg og resten av familien.

Kan hende du må bruke advokat, men det skulle ikke være nødvendig. Det anbefales dog å skrive brev og rekommandere det slik at de ikke senere kan si at det ikke er mottatt.

En annen innfallsvinkel er personlig oppmøte med vitne og opptaker. I siste variant passer du på at du bruker vedkommendes navn. Forsøk om du kan få vedkommende selv til å si sitt navn uten at det virker påfallende. Lydopptak hvor du selv er lovlig selv om "motparten" ikke vet at det gjøres.
Du kan få litt vansker med å bruke det i en rett, men dersom du har med hjelper, (kan ikke nektes av saksbehandler,)kan vedkommende vitne om sannheten i møtet og ha moralsk støtte i opptaket.

Hva du etter loven har rett til er:

Ferdig referat
Klientjournal
Utenforstående ekspertuttalelser og konklusjoner
Rapporter fra stedet ungen er utredet/plassert
Medisinske rapporter om ungen fram til fyllte 16 år
Skole og barnehagens journaler

Noe mer usikkert er om du har krav på barenvernets internrapporter og der kan det skrives en masse dritt som du ikke klarer å motbevise.

Om du nektes noen at de øverste under henvisning til at det er omtalt andre ved navn, har de plikt til omgående å blaneke ut navn på vedkommende. Det gjelder ikke offentlig ansatt, men andre klienter. Journalen er også da feilført så om du kan få det dokumentert svekker det ikke din sak.

Håper dette kan hjelpe deg, lykke til!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Jeg vil se mappen min!
PostPosted: Sun Mar 05, 2006 4:27 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Vi har skrevet brev og bedt om å få dokumenter utlevert, men det har blitt ignorert. Jeg lurer på hvorfor.

Hva er årsaken til at barnevernet av og til holder tilbake dokumenter? Har andre erfaring med dette? Også andre dokumenter har det tatt svært lang tid å få tak i. Det virker nesten som om de ikke ønsker at jeg skal vite hva de vedtar vedrørende meg selv. Kanskje det de skriver er så dumt eller farfetched, og siden de ikke mulighet for å endre tabben, for det vil jo være dokumentfalsk, lar de rett og slett være å sende ut dokumentene. Jeg har naturlig nok ingen planer om å troppe opp hos fienden for å kreve dokumentene utlevert - ikke at jeg tror det ville hjulpet noe særlig. Likevel er det tankevekkende at dokumenter som vedrører deg selv, blir tilbakeholdt. Og så hører vi Jens Stoltenberg gnåle på TV om at Norge er verdens beste demokrati... :|

Jeg leste innlegget ditt vedrørende brevet som du hadde overlevert til Soria Moria-gjengen. Det var tøft gjort av deg, men jeg er ikke sikker på hvilke resultater man kan vente seg av et slikt fremstøt, spesielt ikke av denne regjeringen. De har tross alt programfestet individets ufrihet og kollektive løsninger. Fellesskapet er visstnok løsningen på alle problemer. Så derfor venter jeg meg liksom ikke så mye fra den kanten. Det eneste partiet som synes å forstå barnevernoffernes virkelighet er Fr.p. Høyre har beveget seg altfor mye til venstre på den politiske skalaen.

Uansett så kan det jo på lang sikt kanskje, være effektivt å sende brev. Det blir som en liten vanndråpe som drypper og drypper. Noen få dråper forandrer ingenting, men milliarder av dråper vil kunne gjøre en forskjell.

Vi må være en motstemme til den politisk korrekte brekingen fra barnevernshold. Stemmen vår er kanskje liten og tynn, og sauenes breking overdøver den. Likevel kan det være begynnelsen på noe, hvem vet. Jeg er ingen super-optimist i så måte, men så trodde jeg da heller ikke på at Berlin-muren noensinne ville falle. :)

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 05, 2006 4:46 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:52 am
Posts: 203
Du har så rett, Agrippa. Jeg har ikke fått svar, men jeg gir meg ikke!
Skal forhåpentligvis ta tak fru Halvorsen en dag denne uken.

Tror jo ikke de vil gjøre noe, men dagen kommer da de ikke lenger sitter i regjering. Tro om de ikke da vil plukke fram brevet. Det er jo lov å håpe!

Til den andre delen av ditt brev kan jeg bare "trøste" deg med at vi er i samme båt! Men nå påberoper de seg at ungen er blitt 18+ og dermed har jeg ikke lenger lov til innsyn! Har forsøkt å få de til å komme med § som støtter deres syn. Du kan jo gjette hvor mange paragrafer de har kommet opp med---INGEN!!!!! Svarene jeg har fått er ikke svar på noe av hva jeg ba om. Jeg blir bare henvist til en ny runddans, men denne gangen er jeg ikke med lenger, jeg tar den til sivilombudsmannen. Det er grenser for hvor mange ganger jeg skal få samme brev!

Til slutt har jeg ett opprop til de som føler seg kallet:

30.1. skal Sanstrøm møte i retten som "fornærmet" av en mor som han sørget for mistet sine barn. Er det noen der ute som kan tenke seg å slå følge med meg slik at vi kan referere hva som kommer fram?

Jeg er ikke sikker på hvor stor interesse det har for oss, men mannen har jo vært "sakkyndig" for mange og sjelden har de sakene gått i familiens favør. Så det kan jo hende at vi kan få litt mer å bygge på i "valg" av sakkyndige. Ser heller ikke bort fra at vi kan ta lærdom av hvordan man ikke skal møte det pakket.


Top
 Profile  
 
 Post subject: retten
PostPosted: Sun Mar 05, 2006 4:50 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Å møte opp i retsaker er viktig for å markere seg. Noter og legg ut på internett dommeres og advokaters barnevernstro og familiefientlige holdninger og argumentasjon.

La de møte skikkelig motstand. Ikke bare den pressens likegyldige og systemtro referater.

Det er også sunt at dommere og involverte merker motstand i salen. Kanskje får man også sagt noe til pressen på gangen.

Og de som blir overkjørt av systemet trenger å vite at mennesker støtter dem.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 05, 2006 4:57 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:22 am
Posts: 108
Location: Ullensaker
Nulle wrote:
Du har så rett, Agrippa. Jeg har ikke fått svar, men jeg gir meg ikke!
Skal forhåpentligvis ta tak fru Halvorsen en dag denne uken.

Tror jo ikke de vil gjøre noe, men dagen kommer da de ikke lenger sitter i regjering. Tro om de ikke da vil plukke fram brevet. Det er jo lov å håpe!

Til den andre delen av ditt brev kan jeg bare "trøste" deg med at vi er i samme båt! Men nå påberoper de seg at ungen er blitt 18+ og dermed har jeg ikke lenger lov til innsyn! Har forsøkt å få de til å komme med § som støtter deres syn. Du kan jo gjette hvor mange paragrafer de har kommet opp med---INGEN!!!!! Svarene jeg har fått er ikke svar på noe av hva jeg ba om. Jeg blir bare henvist til en ny runddans, men denne gangen er jeg ikke med lenger, jeg tar den til sivilombudsmannen. Det er grenser for hvor mange ganger jeg skal få samme brev!

Til slutt har jeg ett opprop til de som føler seg kallet:

30.1. skal Sanstrøm møte i retten som "fornærmet" av en mor som han sørget for mistet sine barn. Er det noen der ute som kan tenke seg å slå følge med meg slik at vi kan referere hva som kommer fram?

Jeg er ikke sikker på hvor stor interesse det har for oss, men mannen har jo vært "sakkyndig" for mange og sjelden har de sakene gått i familiens favør. Så det kan jo hende at vi kan få litt mer å bygge på i "valg" av sakkyndige. Ser heller ikke bort fra at vi kan ta lærdom av hvordan man ikke skal møte det pakket.



Hei jeg kunne tenke meg å møte opp. Bare si tid og sted så skal jeg se om jeg får det til

_________________
jan thore


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 05, 2006 4:58 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:22 am
Posts: 108
Location: Ullensaker
Nulle wrote:
Du har så rett, Agrippa. Jeg har ikke fått svar, men jeg gir meg ikke!
Skal forhåpentligvis ta tak fru Halvorsen en dag denne uken.

Tror jo ikke de vil gjøre noe, men dagen kommer da de ikke lenger sitter i regjering. Tro om de ikke da vil plukke fram brevet. Det er jo lov å håpe!

Til den andre delen av ditt brev kan jeg bare "trøste" deg med at vi er i samme båt! Men nå påberoper de seg at ungen er blitt 18+ og dermed har jeg ikke lenger lov til innsyn! Har forsøkt å få de til å komme med § som støtter deres syn. Du kan jo gjette hvor mange paragrafer de har kommet opp med---INGEN!!!!! Svarene jeg har fått er ikke svar på noe av hva jeg ba om. Jeg blir bare henvist til en ny runddans, men denne gangen er jeg ikke med lenger, jeg tar den til sivilombudsmannen. Det er grenser for hvor mange ganger jeg skal få samme brev!

Til slutt har jeg ett opprop til de som føler seg kallet:

30.1. skal Sanstrøm møte i retten som "fornærmet" av en mor som han sørget for mistet sine barn. Er det noen der ute som kan tenke seg å slå følge med meg slik at vi kan referere hva som kommer fram?

Jeg er ikke sikker på hvor stor interesse det har for oss, men mannen har jo vært "sakkyndig" for mange og sjelden har de sakene gått i familiens favør. Så det kan jo hende at vi kan få litt mer å bygge på i "valg" av sakkyndige. Ser heller ikke bort fra at vi kan ta lærdom av hvordan man ikke skal møte det pakket.



Hei jeg kunne tenke meg å møte opp. Bare si tid og sted så skal jeg se om jeg får det til

_________________
jan thore


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 05, 2006 5:50 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:52 am
Posts: 203
Stedet er Oslo Tingrett antagelig klokken 09 00. Det skal jeg fine ut mandag førstkommende. Da legges listen for riktig uke ut.
Tror det er denne saken, men som sagt: Jeg kommer tilbake til det når jeg er 100% sikker og da med rettssalnummer.

Sak nr 05-109455-OTIR/ 04 Legemsfornærmelse (§ 228,1.ledd)m.v


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]