It is currently Sun Apr 28, 2024 10:36 pm



Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
 Post subject: Sintere barn enn før
PostPosted: Sun Jan 07, 2007 2:59 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
[face=Arial]
Sintere barn enn før[/face]


Quote:
Barn er sintere enn før

En mer teoretisk skole og mindre voksenkontakt har ført til at barn er mer sinte og frustrerte enn før, hevder lederen for PP-tjenesten i Kristiansand.

Påstanden fra PP-leder Arvid Alsaker støttes av barnepsykolog Egil Launes.

Kilde

Image

Det er jo svært interessant at dette nevnes. Det som mangler er noen kommentarer over at i takt med at barnagetilbudet har blitt utvidet, så har ADHD-lignende tilstander økt.

I stedet er de innom det sedvanlige mantra: Foreldre-har-skylden!!

De nevner selvsagt teoriskolen. Det er imidlertid ikke nok.

Quote:
Han viser til flere forhold, blant annet skilsmisser, flere hjem og medienes påvirkning. I tillegg mener han at dagens voksne er mindre opptatt av å oppdra barna sine enn tidligere.

Barn har også flere valg enn tidligere. De kan velge om de skal høre på foreldrene, barnehagetanter eller lærere. De kan til og med nærmest velge å løse opp familiene ved hjelp av barnefjernsfantaster. Det er litt av et ansvar å legge på barn. Det har vel aldri tidligere i historien vert muligheter for et slikt valg.

Relatert til "sinte barn" er to av Skånlands artikler som man finner her.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Barnepsykolog Egil Launes mening.
PostPosted: Sun Jan 07, 2007 11:43 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Quote:
Barnepsykolog Egil Launes støtter Alsaker og peker i tillegg på at barn har en mer stresset hverdag enn før. Han viser til flere forhold, blant annet skilsmisser, flere hjem og medienes påvirkning. I tillegg mener han at dagens voksne er mindre opptatt av å oppdra barna sine enn tidligere.

– Barn får lov til å være frekkere og mer provokative enn tidligere, sier psykologen.


Kan barnepsykolog Egil Launes bevise sin mening? Eller er det bare en "mening"? Vel, jeg "mener" i hvert fall at han tar feil, og jeg kan BEVISE DET.

Foreldre i dag er like interessert i å "oppdra sine barn nå enn tidligere", men, vi gjør det på en annen måte enn tidligere fordi at i dag VET VI BEDRE. Det gjør ikke Egil Launes.

Menneskets instinkter og nedarvede gener når det gjelder å beskytte og oppdra avkommet sitt, har dessverre ikke forandret seg et hakk siden tidenes morgen, men det mener da altså barnepsykolog Egil Launes.

Det kan godt hende at barn er "frekkere og mer provokative" nå enn før i tiden, og det er UTPREGET SUNNHETSTREKK at barna tør å si ifra!

For å forstå essensen i min uttalelse må du gidde å åpne bøker vedrørende barnepsykologi, og du kan begynne med Thomas Gordon. Dessuten så har han 83 treff på Google-søk mot Egil Launes fattige 8 treff.

I tillegg kan du lese denne artikkelen; Engasjerte elever oftere i klammeri med lærere.

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Er det sant at foreldre er blitt mindre engasjerte?
PostPosted: Sun Jan 07, 2007 12:21 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Man kan kanskje finne noe fornuftig i disse innleggene - tross avsenderne:

- Ikke dårlige foreldre, sier barneministeren
(Nettavisen 21.11.05)

Foreldre nå til dags
Av Anniken Huitfeldt (Dagbladet 16.01.06)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 07, 2007 1:40 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Jeg har merket meg at man kan få vettuge kommentarer fra både barn med down syndrom, psykotiske mennesker og psykopater. Om man bare lytter lenge nok kan man lære av alle. T.o.m AP-politikere. Er ikke det utrolig, folkens?!

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Sintere barn enn før
PostPosted: Sun Jan 07, 2007 1:51 pm 
Offline
User avatar

Joined: Thu Jan 04, 2007 5:36 pm
Posts: 31
Arild Holta wrote:



Det er jo svært interessant at dette nevnes. Det som mangler er noen kommentarer over at i takt med at barnagetilbudet har blitt utvidet, så har ADHD-lignende tilstander økt.




Jeg tror, og er av den mening, at adhd er en "motesykdom" som er skapt av alle de tilbudene og aktivitetene barna må være med på hele tiden! De skal gå i barnehage, på skole, og helst ha aktiviteter utenom en 3-4 ganger i uka!
Dette kan ikke være sunt!
Jeg har blitt sterkt kritisert forde jeg valgte og la barnene være hjemme til de var 3-4 år gamle, før jeg sente dem i barnehage! Jeg måtte nesten gi de full plass, da det var egoistisk av meg og ha dem hjemmme!


Det burde blitt forsket på før og nå, hvorfor hadde barn mindre "diagnoser" for 20-30-40 år siden i forhold til nå, hva denne utviklingen skyldes, og hvordan reversere den!
Det er trosalt en alvorlig utvikling!

_________________
Forfølgelse av barn og deres foreldre er en uting, vi må slå ned på det nå!


Top
 Profile  
 
 Post subject: hårsår
PostPosted: Sun Jan 07, 2007 1:52 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Thu Jan 04, 2007 5:08 am
Posts: 50
Arild Holta wrote:
Jeg har merket meg at man kan få vettuge kommentarer fra både barn med down syndrom, psykotiske mennesker og psykopater. Om man bare lytter lenge nok kan man lære av alle. T.o.m AP-politikere. Er ikke det utrolig, folkens?!


Blir litt hårsår når du nevner psykisk utviklings hemmede i samme rennet... de har mye fornuftig å si... alt som har med psykisk utviklingshemmede er et sårt tema her i gården... sikkert meg som ovedriber...


Last edited by etikeren on Sun Jan 07, 2007 1:58 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Er det sant at foreldre er blitt mindre engasjerte?
PostPosted: Sun Jan 07, 2007 1:56 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Nina wrote:


Hm, jeg er ikke helt fornøyd med dette utsagnet av Karita Bekkemellem:

Quote:
Roser foreldre som ber om hjelp.
- Men betyr ikke det at flere foreldre skyver ansvaret for ungene fra seg og over til det offentlige barnevernet?

- Det er det ikke grunnlag for å si. Jeg føler absolutt at foreldrene tar ansvar. Det er positivt at foreldre tør be om råd og hjelp. Det bør de kunne gjøre, uten at de blir stigmatisert som dårlige foreldre, sier barneministeren.


For jo, foreldre som selv tar kontakt med barnevernet blir nemlig "stigmatisert" og det var nettopp dette aspektet jeg røk på, fordi at det også av psykolog Svein Magnar Hansen og mmpi-testen ble ansett som et tydelig svakhetstegn. Og jeg fikk juling for å be dem om hjelp: "Informanter med lignende personlighetsprofil fremfører ofte at de har en rekke problemområder i livet sitt, og at de selv ikke makter å håndtere alle disse problemene alene". Se også "diagnosen", punkt 2).

Så jeg advarer folk på det sterkeste å la være å ringe til barnevernet og lekse av seg om sine luksusproblemer, for det blir oppfattet som at foreldrene ikke "mestrer" sin "foreldrerolle" og dermed så er kjøret i gang.

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Last edited by Mona Lygre on Sun Jan 07, 2007 2:02 pm, edited 3 times in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: hårsår
PostPosted: Sun Jan 07, 2007 1:59 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
etikeren wrote:
Arild Holta wrote:
Jeg har merket meg at man kan få vettuge kommentarer fra både barn med down syndrom, psykotiske mennesker og psykopater. Om man bare lytter lenge nok kan man lære av alle. T.o.m AP-politikere. Er ikke det utrolig, folkens?!


Blir litt hårsår når du nevner psykisk utviklings hemmede i samme rennet... de har mye fornuftig å si...

Psykotiske og psykopater har da også masse meningsfullt å tilføre. Jeg skjønner imidlertid at det er en fornærmelse dette med AP-politikere. :wink:

Jeg har en svoger med down syndrom. Onkelen hans hadde også down syndrom. Selvsagt har de mye å tilføre.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Er det sant at foreldre er blitt mindre engasjerte?
PostPosted: Sun Jan 07, 2007 2:01 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Thu Jan 04, 2007 5:08 am
Posts: 50
Quote:
Roser foreldre som ber om hjelp.
- Men betyr ikke det at flere foreldre skyver ansvaret for ungene fra seg og over til det offentlige barnevernet?

- Det er det ikke grunnlag for å si. Jeg føler absolutt at foreldrene tar ansvar. Det er positivt at foreldre tør be om råd og hjelp. Det bør de kunne gjøre, uten at de blir stigmatisert som dårlige foreldre, sier barneministeren.


Nei, ikke hvis det å sette barna ut til ulvene er å ta ansvar... :shock:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Er det sant at foreldre er blitt mindre engasjerte?
PostPosted: Mon Jan 08, 2007 12:33 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Mona Lygre wrote:
Hm, jeg er ikke helt fornøyd med dette utsagnet av Karita Bekkemellem:

Quote:
Roser foreldre som ber om hjelp.
- Men betyr ikke det at flere foreldre skyver ansvaret for ungene fra seg og over til det offentlige barnevernet?

- Det er det ikke grunnlag for å si. Jeg føler absolutt at foreldrene tar ansvar. Det er positivt at foreldre tør be om råd og hjelp. Det bør de kunne gjøre, uten at de blir stigmatisert som dårlige foreldre, sier barneministeren.




Jeg er enig med deg Mona; man må for alt i verden IKKE kontakte "hjelpe"apparatet, for det tolkes dithen at man innrømmer at man ikke har tilstrekkelig "omsorgsevne"...

Men i denne sammenhengen var meningen min å vise at påstanden om at foreldre er mindre engasjerte i barna sine enn før i tiden må anses som nonsens. :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 08, 2007 11:23 pm 
Offline
User avatar

Joined: Thu Jan 04, 2007 5:36 pm
Posts: 31
Det som er synd, er at det vet man som regel ikke før etter man har tatt kontakt, da blir alle barneverns vennlige, plutselig barneverns hatere!

_________________
Forfølgelse av barn og deres foreldre er en uting, vi må slå ned på det nå!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Alle ofrer seg for barna
PostPosted: Mon Jan 08, 2007 11:45 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Ad foreldres engasjement i barna sine...
Jeg kom også til å huske på denne artikkelen:

Quote:
Alle ofrer seg for barna
- Fattige foreldre nedprioriterer sin egen velferd for barnas skyld. Selvsagt fordi de elsker barna sine høyt og vil deres beste. Men også fordi kravene til moderne foreldreskap er slik at det medfører stor skam hvis det synes for omverdenen at barna lider.

- BARNA FØRST. I en nylig publisert nordisk forskningsrapport, "Udsathed og forbrug i de nordiske velferdsstater", slås det fast at barna prioriteres først i alle typer familier. Undersøkelsen ønsket å avdekke utsatthet og forbruksstrategier i barnefamilier med lite penger.
Av MARI RYSST, forsker, Statens institutt for forbruksforskning/ Kulturhistorisk Museum .


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]