It is currently Sun Apr 28, 2024 8:15 pm



Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Om å skape en fryktkultur
PostPosted: Fri Mar 23, 2007 11:00 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Quote:
"Vi har ingen trivsel uten trygghet. Og uten trygghet har vi ikke frihet. ... Bekjempelse av kriminalitet handler om å gi folk frihet til å leve sine liv slik de vil. Kriminelle handlinger begrenser alltid andres frihet. ...
... Styrke samarbeidet mellom politi, skole og barnevern gjennom å opprette egne barneverns og politikontakter for hver skole.


Dette er sitat fra Erling Lae, men det beskriver en ganske vanlig forestilling.
Vi har aldri hatt det så trygt som i dag! Samtidig får vi -via den offentlige bevisstheten stadige påminninger om hvor farlig alt er blitt!
Hvem tjener på det?
Nettopp de som hevder at vi lever i et samfunn fullt av farer.
Rett nok er det fortsatt farer som lurer, men de er knyttet til systemets kriminalitet, ikke individenes!

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Om å skape en fryktkultur
PostPosted: Fri Mar 23, 2007 2:07 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Quote:
"Vi har ingen trivsel uten trygghet. Og uten trygghet har vi ikke frihet. ...
En "frihetsprofet" på nettet sa: -Jeg selger ikke trygghet, men frihet.

Jeg tror frihet er forutsetning for trygghet. Mennesket skaper. Trygghet er en av tingene vi skaper - om vi får lov av maktpakket.

Anne Brit Raaen wrote:
Vi har aldri hatt det så trygt som i dag!
Hmm. Makten stjeler 80% av vårt produkt... Det er ikke tyveri vi er trygge for. 10-15% mer, så er vi like eid som slavene var. På den annen side, så er jo slavedriveren oftest snillere enn i gamle dager. Jeg mener, når de ikke stjeler barna våre, eller plasserer oss i fengsel i 5-10 år for noe man ikke har gjort.

Anne Brit Raaen wrote:
Samtidig får vi -via den offentlige bevisstheten stadige påminninger om hvor farlig alt er blitt!
Hvem tjener på det?
Nettopp de som hevder at vi lever i et samfunn fullt av farer.
Rett nok er det fortsatt farer som lurer, men de er knyttet til systemets kriminalitet, ikke individenes!
Enig i at maktens utøvelse er hovedproblemet!

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 23, 2007 4:48 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Altså, det er jo irriterende og plagsomt å bli frastjålet eiendeler, kanskje oppleve at uvedkommende har snust i dine private saker etc.
Men de fleste har jo tyveriforsikring....
Vinningskriminaliteteten har steget jevnt med velstandsutviklingen, det store hoppet på 70-tallet kan tilskrives nye forbud.
Når det gjelder vold, vet vi jo at alkohol er den viktigste trigger for det, uten at det er særlig mye som gjøres i den forbindelse -annet enn å akke å bære seg for ungdommen i dag etc.

Arild skrev:

Quote:
Jeg tror frihet er forutsetning for trygghet. Mennesket skaper. Trygghet er en av tingene vi skaper - om vi får lov av maktpakket.


Ja,nettopp! Vi blir trygge av å ha kontroll med våre egne liv, ikke av at andre kontrollerer det!

Forresten har jeg haiket mye, og ofte gått gjennom Oslo sentrum om natta, jeg låser så godt som aldri ytterdøra og sjelden bilen -som gjerne står ut med nøklene i. Jeg har aldri revurdert dette, siden det aldri har ført til problemer.
Noen ganger har jeg mistet lommeboka, men alltid fått den igjen med fullt innhold. De eneste som har rokket min tillit er de som visstnok skal passe på meg....

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 23, 2007 7:29 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
undertegnede wrote:
Hmm. Makten stjeler 80% av vårt produkt... Det er ikke tyveri vi er trygge for. 10-15% mer, så er vi like eid som slavene var. På den annen side, så er jo slavedriveren oftest snillere enn i gamle dager. Jeg mener, når de ikke stjeler barna våre, eller plasserer oss i fengsel i 5-10 år for noe man ikke har gjort.

Staten tar faktisk 80% av våre verdier gjennom skatter, avgifter, toll og merverdiavgift. Jeg tenker på hvilken frihet jeg hadde hatt til å skape et liv for meg og familien om makten kun hadde beskyttet min rett til å velge for meg selv og ikke blandet seg opp noe mer.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 24, 2007 9:38 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Arild skrev:

Quote:
Jeg tenker på hvilken frihet jeg hadde hatt til å skape et liv for meg og familien om makten kun hadde beskyttet min rett til å velge for meg selv og ikke blandet seg opp noe mer.


Ja, det er slik det burde være. Personlig har jeg vært ganske heldig, siden jeg har fått lov til å bygge meg et liv forholdsvis uforstyrret og sluppet å bruke så mye krefter på en personlig kamp mot makten. I motsetning til mange av dere.

Quote:
På den annen side, så er jo slavedriveren oftest snillere enn i gamle dager. Jeg mener, når de ikke stjeler barna våre, eller plasserer oss i fengsel i 5-10 år for noe man ikke har gjort.


Tidligere hadde de i større grad direkte makt over våre liv (og død), men siden den var så åpenlys var den lettere å se. I dag utøves makten hovedsakelig i det skjulte, samtidig som vi utsettes for en massiv propaganda for å skape en forestilling om at vi lever i personlig frihet.

Men i det daglige er de fleste av oss tryggere enn noen sinne. Vi er jo stort sett beskyttet mot de fleste andre usikkerheter som preget livet til våre forfedre. Ikke en gang krigene våre blir lenger utkjempet i eget land!

Jeg mener det er en sammenheng her. Tidligere kunne lokale opprør bekjempes med brutal makt, og til vanlig bare ved å holde folk i tømme ved at de aldri kunne fri seg fra frykten for sult, sykdom og død. Det var liten fare for at andre fikk høre om det - annet enn som sagn og fortellinger. i dag kan vi -ikke minst gjennom nettet - gi og skaffe informasjon, organisere motstand og utveksle ideer. Dette gir makten behov for andre metoder for kontroll og det gjør de blant annet ved å sørge for at frykten tjener deres behov, ikke våre!
Vi tror det gir oss større frihet, mens det egentlig er det motsatte som skjer.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]