It is currently Sun Jun 16, 2024 7:28 am



Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Foreldre gjør barna FORSKJELLIG fra seg, ikke lik!
PostPosted: Sat Mar 20, 2010 6:02 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.

Foreldre gjør barna FORSKJELLIG fra seg, ikke lik!

Leste en herlig artikkel på Forskning.no som Anna (mormor) satte meg på sporet av.

Quote:
Hvor viktig er foreldrene? Kommentar til Hjernevask

(...)

Femti prosent likhet

(...)

Dersom gener har alt å si, og foreldre og barn er 50 prosent genetisk like, så bør man forvente 50 prosent likhet. Sannheten er at man sjelden finner så stor likhet. Problemet er da at man ikke vet om det er genene, eller miljøpåvirkning som skaper likhet.

Som nevnt over – dersom man finner likhet er det nok effekten av gener man har målt. Og når alt kommer til alt, gitt at utvalgene er 50 prosent like, så bør man være svært tilbakeholden med å behandle dem statistisk som uavhengige.

(...)

Den generelle konklusjonen her er rett og slett at det er slik at den typen miljø nesten ikke har noen effekt i det hele tatt. Tenk på det – tenk for like alle søsken hadde vært, og hvor like de hadde vært foreldrene, om de var 50 prosent genetisk like og miljøet i tillegg gjorde dem enda likere.

Miljø gjør søsken mindre like

Vel, her kunne man kanskje reddet denne typen miljø om genene ikke hadde effekt. Men tvillingsstudier slår det grundig fast: desto likere genetisk desto likere på alle målbare psykologiske trekk, evner og atferder.

Konklusjonen: Foreldre former ikke barn. Dermed er alle teorier fra personlighetspsykologien i større eller mindre grad feil (alle de avledede sosialiseringsteoriene fra samfunnsvitenskapene likeså, selvsagt).

Det er nemlig slik at miljøet påvirker, men miljøet gjør søsken mindre like. Og vi står i dag i en situasjon der vi rett og slett må innrømme at vi ikke vet hvorfor lille Per blir utadvent, eller lille Lise får en tvangslidelse.


Barnevernet sier det motsatte, at miljøet gjør barna like foreldrene. Men: Siden barn ikke har like stor likhet med foreldrene som genene tilsier, så har foreldrene gjort dem mindre like seg selv.

Noe å tenke på!

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 20, 2010 4:50 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sat Jan 31, 2009 9:41 am
Posts: 223
Location: Hillerød Danmark
Var igang med å samle sammen linker fra den "snak" vi havde, og ville legge den her op, mente den var for viktig (for mig) til at den skulle kunne forsvinne under en gruppenedlæggelse.
Organisert rotebutik, og kreativ smeltedigel kaller jeg i daglig tale Facebook for. :)
Jeg tillater mig å kopiere den op.med egne kommentarer.
Quote:
Citat : Julie Anne ;)
: Jeg har hele tiden prøvd å unngå å bli for unyansert, men det kan fort bli slik usaklig informasjon. Men jeg leste noe for en stund siden . Nemlig at middel-klassen ofte ikke er representert i Barnevernet. Jeg leste også noe i sosiologien at filosofen og soiologen Bordeau sier vi besitter forskjellige kapitaler i samfunnet i form av penger, makt, smak, kultur og fysisk. De med minst kapital er de som finner seg i å være slave. Det blir naturliggjort i samfunnet.
Dette utsagnet kommer fra en studerende socionom, hvis mor er ramt av bv. Hun tar avstand fra det hun til dato har lært, og slukt mere eller mindre råt.
Quote:
Arild Holta
Ordet "saklig" betyr vel å holde seg til saken. SAKEN er den at i en unders... Vis mereøkelse får år tilbake så viste det seg at en hovedgrunn for å gå inn i barnevernet, er ønsket om MAKT.

SAKEN er altså den at PERSONENE ikke fungerer. Det er umulighet å skille sak og person, når personlige avvik og personlige idéer er en del av saken, i de forskjellige tilfeller..

Nevnte undersøkelse ble gjort i Norge og ble omtalt på nett for ca 3 år siden (husker litt dårlig tidspunkter). Jeg finner den imidlertid ikke igjen. Fint om noen kan tipse meg om denne undersøkelsen. Den passer veldig godt inn med erfaringene til mange brukere.

Kommentar : Jeg leter etter denne og lignende undersøkelser, men tror noen ganger stavning Norsk / Dansk giver mig problemer (men heldigvis også fordeler med tospråklighet)

Quote:
Turid Holta
Neivist de farer skamløst frem. makt sant Arild! Har hørt før at det er årsaken til at folk søker seg i barnevernet. Maktsyke tullinger.Herske med andre mennesker elsker dem.

Kommentar : Ja, så enkelt kan det sis :) Men problematikken er å banke det ind i hovedet på folk, så hvorfor tenker de som de gør, og hvordan stopper en galskapen ? så vi fortsætter. :)

Quote:
Anna Balsgaard
Veldig tankevekkende..- her er en bra artikkel som fortæller noe omkring denne makt/ond ballance
http://www.morgenbladet.no/apps/pbcs.dl ... /303775031

Kommentar : Som sedvanlig fik jeg ikke utdypet HVILKE deler i artikkelen jeg mente relaterte til ovenstående, men det er de veldig negative reaktioner som kommer frem etter å ha fremlagt fakta uten kildehenvisninger vedr kvinnearbejdspladser/barnevern/feminisme på godt og ondt.
Burde ha lagt ind Runes klip omkring moderne hjerne"forskning.."
http://www.youtube.com/watch?v=X20UPVPT ... r_embedded
(ADVARSEL : HUMOR !!!)
Quote:
Arild Holta
Jo, det er selvsagt gode poenger i dette. Men n... Vis mereår det pakkes inn i en politisk korrekt kritikk av kristen tro og konservativisme, på en måte som nesten drukner budskapet, så blir det litt problematisk. Sitter igjen med en følelse av at det er en irrasjonell professor som har blitt ekspert på et svært viktig tema, som han nærmest drukner i sin irrasjonalitet.

(Jeg har jo ikke rent få tusen sider bak meg om kristen tro fra mange kristne sammenhang, men har aldri møtt hans variant av historien om djevelen og skapelsen, som han mener er en del av vår vestlige kultur.)

Anna Balsgaard
Når jeg leser, så plukker jeg væk alle synes, mener og anser, og forholder mig til fakta ..-
Jeg prøver å avdekke ideologien, og er igen kommt ind på en paralell til bv-ideologien, nemelig feminismen.
Du kan si jeg skriver før jeg formulerer ned . :)
Her er to timers avdekning av ideologien http://www.youtube.com/watch?v=bw8XpOoh ... re=channel
Samme socionomer og samme tankefejl som Killen.

Magt : http://www.youtube.com/watch?v=Krhclijz ... re=related som nevnt i artikkelen kedes sammen her.
De fornekter vitenskapen til fordel for "undersøkelser" som tjener deres egen agende. Akkurat på samme måte som vi kjenner fra bv.
Religiøse spekulationer er ikke min sterke side, jeg forholder mig utelukkende til det som KAN underbygges, og det som blir fremlagt som fakta.

Dette er fakta : http://familiestiftelsen.no/node/13786
Foreldre former ikke barn. Dermed er alle teorier fra personlighetspsykologien i større eller mindre grad feil (alle de avledede sosialiseringsteoriene fra samfunnsvitenskapene likeså, selvsagt).


Quote:
Arild Holta
Familiestiftelsens lenke:
http://www.forskning.no/artikler/2010/mars/244469

Dette er verd å lese flere ganger. Det knuser livsløgner. Tro om redaktøren på Forskning.no får en eksistensiell krise?


:lol:

Quote:
Arild Holta
Angående nettopp det eksistensielle, nærmere bestemt religiøse spekulasjoner: Det finnes spennende FAKTA.

Hva gjør en heksedoktor, shaman eller medisinmann i natursamfunnene? Fakta: Han blander medisin og religion.

Hva gjør så alt for mange leger i dagens samfunn? Jo, blander medisin og ideologi.... Vis mere

Hvorfor er mange leger nærmest fundamentalistisk opptatte av kontroll rundt yrket sitt og av fornektelse av alt mulig alternativt? Har det med gener og arv, og finner man "dem" i natursamfunnene?

Er det moderne varianter av religion: Ideologi og "ismer"?

Det kommer enda klarere frem i andre hjelpeyrker som klinisk psykologi og barnevern: Shamanen dukker opp og er til dels fundamentalistisk i sitt forhold til "sosionisme". Med heksejegernes iver skal motstanden knekkes. Det er fundamentalisme.

Se på barnevernsarbeideren og registrer de eldgamle religiøse urinstinkter vedkommende er et "hjelpeløst" offer for, og som totalt roter til personens rasjonelle tenkning.

Så store deler av menneskeheten er dokumenterbart religiøse - uavhengig av kultur og tidsepoke - at man kan konkludere med at Gud og/eller overtro er med i genene og at det finnes veldig mange religiøse hjerner.

Hva gjør det med en barnevernsarbeider som enkelt drives av indre impulser?

Men den verdslige verden trodde en stund at religionen var død, og har ikke giddet å sette seg inn i dette. Uten fakta, fikk man nærmest religiøse (fanatisk ideologi) ideer om at mennesket ikke var religiøst.

Det finnes nok ikke-religiøse mennesker. Men de fleste som hevder de er det, er selvbedragere. Lurt av sin overtro/undertro om at mennesket ikke er overtroisk/undertroisk.

Men siden det er et FAKTA (ikke spekulasjon) at religion finnes uavhengig av adskilte kulturer og tidsepoker, så ligger det i genene, og gjør noe med hjernene til professorer, leger, politikere og de fleste.

Quote:
Arild Holta
En annen interessant sak er: Hva er meningen med at mennesket har gudsforestillinger med seg i genene? Da kan man også finne FAKTA: Hva gjør dette for mennesket? Dette er det selvsagt mulig å forske på? For de som BARE tror på evolusjon: Laget evolusjonen mennesket religiøst for å minske evnen til overlevelse. Evolusjonsteorien sier det motsatte: Konklusjon: Religion har mer positive enn destruktive funksjoner.

Da kommer neste rasjonelle spørsmål: Hva går såkalte ikke-religiøse glipp av?
Arild Holta
Deretter kommer spørsmålet om hvilken religion som har vert med å bevirke det mest frie samfunnet? Det er også mulig å forske frem fakta om.

Da er jeg kommet til den "ekstremt" ANTIAUTORITÆRE JESUS.

Morgenbladet (over) hadde en artikkel med autoritær kristendom.
:)


Min komentar : Jeg graver videre..- har tak i noe omkring ideologi her jeg skal ha gravd noe mere i..- religion er din avdeling :)
Jeg tar bare sterk avstand fra fundamentalisme (ennå en isme)
Hele humlen er å finne det som skal til for å få gennemslagskraft til å stoppe galskapen, ganske som Turid inledningsvis koker det ned til.

Så hvad skal til ?
Babyseler med tårer i øjnene ?
Husk at BB presterte å ødelægge de Grønlandske fangeres kulturelle livsgrundlag grundet pelsindustriens utnyttelser, våpenet var en søt liten sel.
Hvordan vekken en folk ?
Forenkling er det jeg etterlyser, reklameslogans med velfunderte beviser når kritikere kommer på arenaen.
Vi har lik på bordet, dette virker ikke..

The photographer who took this picture won a Pulitzer Prize and then committed suicide.
Image
*note til selvstudie : http://www.regjeringen.no/en/dep/bld/To ... ml?id=1016 *

_________________
Mormor Anna Balsgaard
(Eksil i Danmark. Spør dersom du har problem me språket )


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 21, 2010 10:17 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Mormor63 wrote:
Så hvad skal til ?
Babyseler med tårer i øjnene ?
Husk at BB presterte å ødelægge de Grønlandske fangeres kulturelle livsgrundlag grundet pelsindustriens utnyttelser, våpenet var en søt liten sel.
Hvordan vekken en folk ?
Forenkling er det jeg etterlyser, reklameslogans med velfunderte beviser når kritikere kommer på arenaen.
Vi har lik på bordet, dette virker ikke..


Gråtende barn og lik på bordet virker!

Forenklingen oppstår når vi arbeider med det vanskelige stoffet og får godt skråblikk på det og vår kultur, altså på de komplekse problemstillingene. Vi trenger hele team som får overblikkene.

En del av overblikkene er dette med naturlig barnevern og naturlig familiedannelse. Altså naturlig sosialisering og naturlig institusjonsdannelse. Rammen er gjerne antropologi (et fag delvis ødelagt, og ellers fortiet av motkreftene våre), ispedd historie og begrunnet med biologi, gener og hjerneforskning.

Reklameslogans samler vi her:
--> Slagord mot såkalt barnevern

Bevisene samler vi f.eks i dette forumet: Vitenskap og statistikk mot barnevernsovergrep

Dette å skille ideologi og fakta er ofte som å skille skitt og kanel. De som har lest litt om ideologi (eller som husker sin examen filosoficum) vet at ALLE handlinger kan plasseres i en etikk eller moralfilosofisk kontekst. Det ligger verdier til grunn for våre handlinger. Ikke bare fakta.

Derfor trenger man ideologisk bevisstgjøring. Eks: Hvordan har de statene som betoner en enorm stat, endt opp tidligere? Jo, som overgripere, undertrykkere, korrupte, fattige etc etc. Også her har man imidlertid fakta. Men problemene er også store her, for også disse fagene har motparten tatt, og undervisningen eller kunnskapsformidlingen fungerer innenfor bestemte kontekster som er sterkt definerte eller formet av motparten.

Vi trenger altså samfunnsvitere som er liberalister og anarkister og som ser samfunnet i lys av dette, som motpol til dagens maktpolitiske og maktsosialistiske tenkning, som er med å legger premissene for barnevern.

Det er altså bare å brette opp armene, og å samle, systematisere og offentliggjøre SANN viten FOR familiens selvstendige rett. Så faller brikkene på plass mht forenkling.

Men det er ikke rent lite arbeid, og vi skulle vert flere logiske lesehester.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 22, 2010 2:49 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sat Jan 31, 2009 9:41 am
Posts: 223
Location: Hillerød Danmark
Lidt for koldt ennå til å brette op ærmene..- men når det er sagt, så er jeg for gammel til å bli anarkist, så jeg hopper på liberal :) Systematisering er jeg stor tilhænger av :)

MEN vi skal videre i denne gravning av den vitenskapelige kulegravning av sociologien, skal vi ikke ? Vanskelig å kombinere de to i samme setning uten å flire, men nå har jeg fåt blod på tannen, og etter videre avdekning fandt jeg på facebook ei spænnende gruppe vedr. programmet hjernevask..

Jeg håpede på noen videre utdypning, og kreativ tænkning, og ganske riktig faldt jeg over en som på en menneskelig ikke akademisk måte forenklet og avdækkede socionomers bakgrund ut fra de betraktninger vi finner relevante for saken :

http://www.facebook.com/topic.php?uid=3 ... opic=14496

Quote:
Onar Åm La meg først begynne med å applaudere Harald Eia for et fantastisk bra program som setter viktige temaer på agendaen, og viktigst av alt avslører hvor politisert norsk sosiologisk forskning er.

Enig, dette er et veldig godt initiativ. Dette bør vi alle gi anerkendelse for. :) Men Onar er et frisk pust jeg også ønsker å kreditere for sit klarsyn..- jeg kopierer inf enkelte av hans pointer, men han bør absolut leses i sin helhet, inkl hans blog her : http://onarki.vgb.no/category/filosofi/
Quote:
Men jeg var ikke fornøyd med å bare forstå HVA som var galt. Jeg ønsket også å forstå HVORFOR.

-----------------------------

svaret jeg har kommet frem til er at dagens sosiologi er grunnmuren i det moderne politiske systemet vi har i Norge i dag: velferdsstaten. Det er ingen hemmelighet at nær sagt alle sosiologer er venstreorienterte. De er ivrige tilhengere av sosial utjevning. Tesen deres er noenlunde som følger:

#1: Alle mennesker er fundamentalt like i evner. Gitt lik oppvekst, lik sosialisering og like muligheter ville vi alle blitt like.

#2: men ikke alle mennesker har lik oppvekst og like utviklingsvilkår og dette påvirker IQ, kjønnsroller, seksualitet, interesser, utdanning og velstandsnivå. Kort sagt: ulike muligheter gjør oss ulike.

#3: Dette er URETTFERDIG og sosiale forskjeller bør derfor utjevnes. Siden menneskesinnet er så plastisk kan vi fjerne all form for urettferdighet ved hjelp av staten som kan sørge for at alle får like muligheter.

---------------------------------------------

på nøyaktig samme måte som sosiologien tar helt grunnleggende feil om biologi er også ALLE politiske konklusjoner fullstendig feil og samfunnet i dag er fullt av myter innen økonomi og politikk.


Jeg anbefaler at dere som vil avdekke Killen og hennes likesinnede leser dette, og veldig gerne ser om dere ikke også kan følge logikken.

ALLE barn og voksne som går utenfor a4 formatet skal tvinges indenfor rammene, koste hvad det koste vil.
Med andre ord vil de kreative og intelligente barn som ikke kan beholde fokus på en langsom undervisning få uro i kroppen, og ofte risikere diagnosen adhd. Barn med lesevansker likeså, og i det hele taget er det lettere å kassere eller overbehandle disse barn end å gi dem frihet og anerkendelse for deres anderledeshet.

Det historiske opphavet til sosiologien er nydelig lagt op til beskuelse..- helt tilbake til 1800 tallet.

Tilbake til gråtende barn og fængende slogans.
Utenfor anti-bv, hvilke har haft størst og bedst gennemslagskraft for færrest midler ?
Hvorfor sælger Coca -cola så mye bedre end tilsvarende brus ?
(blindtest viser det er ikke store forskellen)

Anti-svineinfluensa- kampagnen vandt stort frem, og sneballen ruller. Fjern overgriperen, ikke barnet har fantastisk gennemslag, denne bør følges op.

Akkurat nå kan jeg merke jeg er ved å få overload i mit ikke utdannede hoved..- alt for mange spørgsmål, og ikke tid til å lete op svarene.
Som Killen sier det : Alle disse barn lider ! De skal hjælpes *hjem*

Men nå fik jeg omsider med 3-4 timers intensiv lesning klarlagt enkelte av de løse tråder i sociologiens krinkelkroker, og kan slappe av.
Men hvad sier andre..- er jeg helt ute på et sidespor, eller er det så enkelt ?
Er det bare anderledesheten bv vil til livs, og denne skjuler de bak sakkyndighet som bunner i ingenting og teorier ?
Er de overhovedet klar over det selv, eller er de bare nyttige idioter og redskaper i et stort socialt eksperiment på barna ?

Image

_________________
Mormor Anna Balsgaard
(Eksil i Danmark. Spør dersom du har problem me språket )


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 23, 2010 5:17 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Onar Åm fritt etter hukommelsen:

En ekte liberalist er en som vil ha anarki, men som skjønner at det ikke vil fungere.

Som kritisk samfunnsrøst har anarkistene "alle" argumentene mot maktpakket, overgrepsstaten, undertrykking og fascisme. Derfor er det farlig for samfunn at deres stemmer forties.

Det samme kan man si om de radikale liberalistene, slike som Onar Åm. De slipper ikke til i samfunnsdebatten.

Libertarianister vil forenklet kunne oppfattes som mellomformer mellom liberalisme og anarki, og gjerne ligne såkalt anarkokapitalisme. Men frihetssystemer vil ikke fungere over tid uten institusjoner som vokter friheten. Selv om man unntaksvis finner anarkistisk-lignende system som har vart i flere hundre år, så er regelen at maktmenneskene tar over. Island var lenge uten en klar statlig ledelse for hundreder av år siden.

Kristenliberalistene har sin avis "Norge I Dag"/idag.no (mer konservative enn liberalistiske etter min mening, men MYE MER ØKONOMISK liberale enn Kristelig Folkeparti). De er nektet pressestøtte andre år på rad.

Makten subsidierer de som er mest lik dem selv, eller som står for en politikk de ønsker føre om ti år, når samfunnet har modnes nok. De subsidierte er motparter til ideologiene som nektes penger, derfor sensurerer og boikotter disse de andre gruppene som makten ikke liker. Sammen men skolen og liksomforskning, så hjernevasker dette folket.

Heldigvis har den teknologiske utviklingen forkludret politikernes agendaer og gitt oss internett med ytringsfrihet.

Det er viktig at vi ikke blir et "høyre-forum", men at vi får med oss de mer tradisjonelle venstrekreftene som kjemper for mindre statsmakt. På samme måte som man kan lage en akse på høyresiden, med libertarianisme og liberalisme som motpol til fascisme, så kan man lage det på venstresiden: Da får vi anarkisme som motpol til kommunisme.

Setter man disse aksene loddrett, så kan man lage flere forskjellige høyre/venstre-akser som krysser de to nevnte loddrette akser.

Det gir en mye bedre "visuell forståelse" av politikken, og forteller klart hvem som er våre venner og våre fiender.

Viktig å nevne er at i USA har de som ligner sosialister mest, "stjålet" begrepet liberal. For hundre år siden kaltes også libertarianister for liberale, men måtte bytte navn grunnet at de som jaget statsmakt, kalte seg liberale.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]