It is currently Mon Apr 29, 2024 3:25 pm



Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Om psykiatriens mangel på vitenskap
PostPosted: Wed Aug 07, 2013 12:56 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Om psykiatriens mangel på vitenskap

http://morgenbladet.no/ideer/2013/repar ... medisinere

Psykiatrien og den kliniske psykologien er på mange måter det som fyller ut det såkalte barnevernets begreper og gir det et skinn av faglighet. Det er imidlertid slik at når blind leder blind kan begge gå i grøfta.

Quote:
Uvitenhet. Men psykiatrien befinner seg faktisk på gyngende grunn når det kommer til en egentlig forståelse av egne betegnelser.

– Faget er kjennetegnet av en avgrunnsdyp uvitenhet. Vi kjenner stort sett ingen av mekanismene i de tilstandene vi behandler, sier Max Fink, som i mange år var sjef for psykiatrien ved Stony Brook University i New York, og nå er professor emeritus.

Sagt på en annen måte: Det er lite virkelig vitenskap.

Quote:
– DSM-5.

Om det er ett sted psykiatriens mangel på fast forankring kommer til uttrykk, er det i debatten om den nye, amerikanske diagnosemanualen Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders som ble gitt ut i mai. I ti år har arbeidsgrupper med til sammen flere hundre psykiatere sittet og filt på diagnosene og forhandlet frem og tilbake. Noe er forkastet, annet er kommet til, og en del diagnoser er så elastiske at det er vanskelig å være frisk. Og hva skjer? Da dette opus magnum endelig blir gitt ut, lyder det ikke bare kritikk fra alle kanter, men USAs toneangivende National Institutes of Health forkaster simpelthen hele resultatet som et utilstrekkelig og ubrukelig dokument.

Ja, hvorfor ikke slenge dritten?

Quote:
– Man blar i et tidsskrift, og tenker: Leste jeg ikke dette for ti år siden? Skrev jeg ikke selv om dette for femten år siden? Det er som om vi kjører i ring. Bevares, om jeg nærleser kan jeg se at man fyller på med noen flere molekylære mekanismer, eller at noen kommer med et nytt stoff som kan noe litt annet enn de vi allerede kjenner til. Men det skjer lite i kjerneområdene, som er de store, psykiatriske sykdommene, sier han.

Som journalist kan jeg ikke la være å legge merke til den skjærende kontrasten til den vitenskapen jeg skriver om for øvrig.

Charles O’Brien er professor ved University of Pennsylvania og ble intervjuet av Lone Frank.

Quote:
– Vet du hva? spør Frank Ervin på et tidspunkt.

– Det mest oppmuntrende i psykiatrien i dag er alt oppstyret om DSM-5 og diagnosene. Med den kan alle endelig se at vi er nødt til å tenke gjennom dette på nytt.

Ja, de skulle vurdert å gjøre det til en vitenskap, men jeg tror ikke det kommer til å skje. Mulig de en gang blir så til de grader antikvariske at de havner på skrotdynga? Man kan jo håpe at vitenskaper tar over. Men kanskje blir ikke heller de til å spøke med. Vi kjenner jo menneskesjelens hang til makt.

(Påminnelse til meg selv: Skulle artikkelen jeg lenker til forsvinne, så har jeg privat kopi.)
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Om psykiatriens mangel på vitenskap
PostPosted: Sat Aug 10, 2013 4:59 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Men somatisk medisin og allierte disipliner gjør kjempefremskritt. Hva om de i løpet av noen år finner solid bevis for at noen alvorlige psykiske sykdommer for eksempel er stoffskiftesykdommer? Da kunne vi kanskje avskilte en hel del psykiatre?

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Om psykiatriens mangel på vitenskap
PostPosted: Sun Aug 11, 2013 12:37 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Vel, vi er jo en del som har erfart at såkalt "superfood" og annen mat har påvirkning på humør, følelser, søvn mm. Så det er lett å mistenke feil i stoffskiftet. En annen sak er at maten vi spiser gir en annen næringssammensetning - ofte mye mindre næring - enn i mange ideelle natursituasjoner. Skulle være underlig om ikke slikt påvirker både på kort og lang sikt.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]