Arild Holta wrote:
1. Det var vel noe forskning i forbindelse med amerikanske forsikringsselskap som var avslørende mht psykiatri. Mulig var det Marianne som kom med den i en eller annen sammenhang. Prøver å minnes. Bør vel kunne finnes på nett.
Ja, det var tilbake på 1990-tallet: FBI og forsikringsselskaper begynte å blande seg i psykiatrisk virksomhet som gikk ut på at folk skulle ha "terapi" i årevis for å "bringe frem i bevisstheten" sine "fortrengte minner" om incest og sexovergrep fra andre, som de mente hadde ødelagt hele oppveksten og voksen alder, og som først måtte "gjenvinnes" og så "bearbeides" i terapi for at man kunne bli kurert.
I USA har jo folk i stort antall private sykeforsikringer, som også skal dekke noe psykologisk/psykiatrisk behandling. Men forsikringsselskapene ble etter hvert alarmert, og fikk altså myndighetenes hjelp til å trekke noen av disse "terapeutene" i retten for svindel. Så vidt jeg husker, vant de frem, og det ble en brå slutt på de "fortrengte minnene". En stund iallfall. Noen av de svenske psykologene snakket eller skrev noe om det, jeg tror kanskje det var Lena Hellblom Sjögren. Jeg minnes også at jeg har sett noe skriftlig omdet.
Forøvrig anbefales boken til Frederick Crews:
The Memory Wars. Den er morsom å lese og ikke altfor lang eller tung. Det står også mye om den på nettet. Jeg var så vidt bortom den i
min ufullførte novelle, hehe (typisk meg, blir ikke ferdig med tingene):
"Kurt Andekrikk hadde lest Robyn Dawes' bok Korthuset. Den lange undertittelen: Psykologi og psykoterapi bygget på myter hadde vakt adskillig oppstuss ved Harvard, ikke minst fordi det der, midt i verdens største og beste samling av skarpinger i alle fag, der befant det seg også noen av topp-galningene – psykofantaster som hadde fått i gang grupper av kvinner som tryllet frem fortrengte minner om sataniske overgrep de aldeles hadde glemt. Andekrikk visste godt at draumesenteret som nå hadde startet i Norge, bygget på alt annet enn kunnskap og vitenskap, og han var bestemt på å bruke Dawes og Ziskin og Crews og Pendergrast og Webster alt han maktet for iallfall å få slutt på at den slags tøv ble plantet inn i stadig nye generasjoner. Han mintes godt hvordan psykofantastene hadde prøvet å svekke Dawes' rykte, men uten å lykkes."Forøvrig vil man vel i den novellen finne et navn og en person som kanskje har en levende modell som det har vært snakk om blant oss i det siste?
Quote:
2. Noe annet var om depresjon, tror jeg, og at dette ikke var skadelig for barna. Muligens en større amerikansk undersøkelse. Tror også det var Marianne som kommenterte.
Dessverre kan heller ikke jeg huske det.
Quote:
Jeg har vert for dårlig til å notere…
Nei, det har du ikke, det skulle bare mangle – selv ikke en med fulltids arbeid + et par sekretærer kunne drive å notere ned alle mulige ting. Trøst deg - -