It is currently Thu Mar 28, 2024 5:40 pm



Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

Frykter du at dine sensitive opplysninger skal havne på nettet?
Ja, jeg er livredd for at folk skal få vite at "barnevernet" har tatt barna mine 0%  0%  [ 0 ]
Nei, jeg har uansett tenkt å offentliggjøre alt, inkludert navnene på overgriperne 0%  0%  [ 0 ]
Ja, jeg synes det er vemmelig at naboer kan google meg og finne ut at jeg er overvåket av myndighetene 0%  0%  [ 0 ]
Nei, jeg synes alt skal være offentlig, inkludert pasientjournaler 0%  0%  [ 0 ]
Nei, jeg elsker at skattelistene legges ut offentlig 0%  0%  [ 0 ]
Nei, jeg har intet å skjule 0%  0%  [ 0 ]
Ja, jeg ønsker å ha et privatliv og velge selv hva som skal offentliggjøres 100%  100%  [ 5 ]
Vet ikke 0%  0%  [ 0 ]
Total votes : 5
Author Message
 Post subject: – Det offentlige sprer personopplysninger på nett
PostPosted: Wed May 26, 2010 8:59 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
– Det offentlige gjør personopplysninger altfor tilgjengelige på internett, mener Datatilsynet. – Situasjonen blir stadig mer uholdbar, ikke minst for publikum, sier informasjonsdirektør Ove Skåra.

Hvis en kommune eller en statlig etat gjør en feil, og legger ut sensitiv informasjon som senere havner på Google, kan konsekvensene bli enorme, mener Skåra.

– Det kan være barnevernsaker, saker i forholdt til skole og PP-tjeneste og så videre, som kan være svært krenkende.


Kommentar: Det er rørende at Datatilsynet bekymrer seg for at såkalte sensitive opplysninger skal havne på nettet, men problemet er egentlig at offentlige myndigheter i større og større utstrekning involverer seg i privatsfæren.

Hvorfor skal det skapes så mange sensitive opplysninger i første omgang? Hva er egentlig behovet for alle disse "sensitive opplysningene"?

Jeg synes Datatilsynet bør kreve at myndighetene sletter sensitive opplysninger om norske borgere. Det skal ikke være en offentlig oppgave å fotfølge borgerne og nedtegne all slags vurderinger om dem. Jeg krever mappen min slettet slik at den ikke lenger skal misbrukes som underholdning og tidsfordriv for tilfeldige ansatte i "barnevernet" som koser seg med alle de snacksy detaljene som er nedtegnet.

"Barnevernet" har blitt reneste Stasi. Det nedtegnes tusenvis av såkalte journalnotateter. Referatene fra såkalte samvær mellom barn og foreldre inneholder beskrivelser fra minutt til minutt. Det er ren overvåkning i Stasi-stil.

"Barnevernet" selv driver og sender ut brev til ofrene i vinduskonvolutter hvor det er lett å se at avsenderen er den beryktede "Barneverntjenesten".

Informasjonsdirektør Ove Skåra i Datatilsynet frykter at folk vil nøle med å ta kontakt med det offentlige. Folk bør absolutt nøle med å ta kontakt med "det offentlige", som mer og mer har blitt vår alles fiende, som vi med rette bør frykte.

Istedenfor å mase om at sensitive opplysninger ikke skal offentliggjøres, bør slike sensitive opplysninger ikke opprettes i første omgang. Det er ingen grunn til at det skal opprettes mapper på samtlige norske borgere.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu May 27, 2010 9:20 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sat Jan 31, 2009 9:41 am
Posts: 223
Location: Hillerød Danmark
Jeg vil utover å klappe i hænderne som sedvanlig av Agrippas klarsyn, slå et slag for privatlivet i Norge
http://www.nyhetsspeilet.no/2010/05/dem ... ervakning/

Quote:
Datatilsynet, Advokatforeningen, Den internasjonale juristkommisjon og presseorganisasjonene nekter å delta på Justisdepartementets høringsseminar om EUs datalagringsdirektiv, skriver Dagsavisen idag.

Flere menneskerettighetsorganisasjoner var invitert men avstod siden seminaret’s ekspert og debatt-panel var okkupert av kun politiuniformerte kapteiner og selveste Storberget. Dette er politistatens nye glansdager, hvor “håndhevere” av loven oppfører seg som den lovgivende makten og lager egne regler mens folket er utestengt fra diskusjonen.

På Karl Johan blir politiske aktivister bortført og bøtelagt etter en natt i glattcella for å dele ut noe så uskyldig som et informasjonsbrev. Min far delte ut informasjonsbrev i Iran under revolusjonen, prestestyret delte ut 50piskeslag til de som ble tatt. Er Norge på vei til å bli et overvåkningsdiktatur som styres av enighetsmenigheten?


Med forbehold for å gå over i grøfta som familier for enhver pris, og staten tar altid fejl, er denne sak veldig viktig.
Du skal ikke tåle så inderlig vel, den uret som ikke rammer dig selv.

_________________
Mormor Anna Balsgaard
(Eksil i Danmark. Spør dersom du har problem me språket )


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu May 27, 2010 7:54 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Sun Jul 06, 2008 6:28 pm
Posts: 1530
Veldig bra innlegg Agrippa!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]