MH Skånland wrote:
familien-er-samlet wrote:
Barnevernsmotstandere er uenige i hvordan det nye barnevernet bør utformes. Etter min mening vil det uansett være tryggest å reise det nye barnevernet på branntomten av det gamle.
Jeg forstår dette slik at du synes det er tryggest å avskaffe det gamle totalt og bygge nytt, istedenfor å prøve å renovere, oppruste, reparere det som er nå?
Ja, det er riktig. Det nåværende barnevernet styres etter min mening av en ideologi som vi må helt bort ifra. Alle tilgjengelige data tilsier at denne ideologien har slått feil, fordi den ikke frembringer resultater. Ikke sjelden blir "barnets beste" både barnets og foreldrenes undergang. Selv satte vi hensynet til hva som ville være best for barna over "barnas beste". Slik islandsk høyesterett også gjorde i en sak om en 14-åring som norske barnevernsmyndigheter gjorde krav på. Jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at vi gjennom vår egen flukt også unngikk det som ville vært en katastrofe for dem.
Jeg aksepterer ikke tanken om at foreldre må krenkes og familier i tusentalls må tvangsavvikles for å hjelpe barn.
Barnevernet trenger å bygge sin virksomhet på verdier som er nøyaktig motsatt av de verdiene som i dag styrer virksomheten.
Høyst seriøse fagfolk mener at barnevernet har blitt totalitært. Totalitære ideologier blir ikke demokratiske om man justerer dem litt. Man kunne ikke "justere litt" på kommunismen. Den måtte bort.