Arild skrev:
Quote:
Det er plaging av barn når fag ikke tilrettelegges slik at de gir et minimum av opplevd mening.
Og det verste er at det fører til at de er "mentalt avskrudd" slik at de ikke får med seg noe som helst.
Selv lærte jeg meg å lese før jeg begynte på skolen, fordi jeg ville. Men så ble møtet med skolen en stor skuffelse -i forhold til alle forventningene som ble kommunisert av de voksne rundt meg.
Jeg oppmuntret derfor ikke mine egne barn til det samme, resultatet (etter hva de selv forteller) var at det var ok på skolen inntil de hadde lært å lese og rekne, da kunne de selv oppsøke det de ville vite mer om og de var like tapt for skolens undervisning.
Jeg har også erfart å stryke og få toppkarakter i samme fag -rett nok med mange års mellomrom.
Selvfølgelig jobbet jeg mer da jeg fikk topp karakter, men det var ikke bare det. Jeg så jo folk som var på det stadiet jeg var den forrige gangen, og jeg er sikker på at de hadde klart seg like bra som meg hvis de hadde hatt den samme troen på akkurat det.
Altså motivasjon kombinert med selvtillit.
En annen ting jeg mener å ha erfart og som jeg synes er viktig er hvordan en lærer kan vekke eller drepe en elevs interresse for et fag.