Takker for alle svar !
Agrippa skrev bl a:
et alvorlig psykisk overgrep å melde en uskyldig person til barnevernet med sikte på å frata denne personen retten til eget liv under pretekst av å skulle "beskytte" vedkommendes barn.
Selvfølgelig er det alvorlig å melde uskyldige personer.
Det er vi ikke uenige om.
Men vi skal redde barna våre. Så jeg mener at også det med psykiske overgrep bør være med på dagsordenen.
Anne Brit Raaen
skrev: Det som er vanskelig med psykiske overgrep er at de sjelden synes. De er ofte heller ikke erkjent, hverken av overgriper eller offer.
Ikke engang når du tror du lever etter "gjøre mot andre, slik du vil at de skal gjøre mot deg".
Fordi skal du elske din neste, må du elske deg selv.
Anne Britt: Fordi skal du elske din neste, må du elske deg selv.
HELT ENIG MED DEG
Du har helr rett i at psykiske overgrep sjelden synes. De er ofte heller ikke erkjent, hverken av overgriper eller offer. HVERTFALL IKKE AV OVERGRIPER.
Og vennen78
skrev:
jeg vet ikke om det er så mange som egentlig tenker over at det er mange som blir utsatt for psykiske overgrep....
jeg er selv blitt utsatt for psykiske overgrep både av bv og barnefaren og rettssystemet
vennen78 : Takk og lov at jeg aldri har vært i dine sko
Min oppfatning av psykiske overgrep er blant annet å bli omgjort til familiens syndebukk i ett og alt. En å klandre og kritisere, en å hakke på, en å legge skyld på m m
Jeg kjenner en del etter hvert som opplever / og har opplevd dette.
Voksne personer også,som faktisk heller hadde fortrukker ørefiker og juling.
Mange mener svien og smerten etter ørefiken går raskere over enn svien etter psykiske angrep.
Barn som får f eks hyppig husarest for null niks og ingenting
Barn som blir så kuet at de til slutt tror de ikke har noen verdi og dermed og at deres liv umulig kan ha noen mening etc etc
En mengde av disse barna har utad perfekte foreldre
Det er jo en av tinga som gjør dette emne så vansklig å håndtere.
Jeg er enn så lenge fersk her inne og skal ikke komme her og dirigere og legge om stilen om hensikten med Redd Barna våre .
Men jeg tillater meg altså å lufte dette med psykisk vold.
Fordi selv om jeg er en voksen person i bestemor alderen,
så må jeg fremheve at hvis jeg ble spurt burde noen fjernet meg fra den ene av mine foreldre .
Uten en normalt kjærlig foreldre og egen stri og sta vilje satt jeg neppe her og ville være medhjelper pr i dag.
Jeg har taushetsplikt overfor de som henvender seg til meg så jeg kan kun si generellt at mange med meg nok ville unslippet
minst den ene av foreldren hvis det var mulig .
Jeg er barnet som pleide å si : " Gi meg heller juling og slipp meg ut "
Tror ikke det er færre barn av det slaget anno 2007
Få personer ønsker vell å gå rundt med navnet offer ?
De fleste vil nok når det kommer til stykke kalles ved sitt rette navn. Og ha en misjon/ mening i og med livet.
Hvordan kan vi hjelpe og redde barn hvis vi ikke lytter til hva de
forteller oss.
Vell er jeg klar over den lille fella at noen barn har en utrolig livlig fantasi
og at voksne har fått uberettiget straff grunnet det.
Men dog , det er ett
brennende ønske , faktisk en av mine hjertesaker
og ikke glemme også den psykiske volden på dagsordenen .
Så folkens, " Hva og hvordan kan vi minske, - helst eliminere vekk
psykisk vold ? "
Mvh Mia