Ama wrote:
I og med jeg selv har levd under fattigdomsgrense i alle år som følge av det "velferdsystemet" som kaller seg NAV utland, vet jeg at mennesker går sulten til sengs i Norge. Det har jeg selv gjordt og jeg misbruker ikke narkotika, men var enslig forsørger og fikk skapt en beskylding om at jeg var "psykisk" syk over hodet på meg av mine egne foreldre og sosialkontor som sendte ut kopi av dette brev, ikke kun til trygdekontor og arbeidskontor, men jeg opplevde også at vidreutdannelse og arbeidsliv ble ødelagt av samme årsak. NAV er et velferdsystem som blir ved å holde deg på ministelønn og er svært vsnskelig å komme seg ut av.
Du har mange interessante betraktninger, og jeg tror mange av dem er riktige. Den såkalte velferdsstaten ved NAV er dårlig til å få borgerne over fattigdomsgrensen. Politikken er ganske enkelt mislykket.
Lønn er godtgjørelse for arbeid. Jeg er usikker på hva du sikter til når du snakker om minstelønn.
Quote:
Jeg og min sønn hadde ikke råd til noen av de velferdsordniger som ferie og annet og jeg fikk avslag på sosialkontoret da stømregningen ble så høy at jeg endte opp med å gå sulten til sengs. Jeg vet hva det vil si å ikke ha penger hverken til mat eller bussbillet...
Ferie er ingen velferdsordning, så vidt jeg vet. Ville du likt å leve i et land hvor strømmen ble skrudd av automatisk på et bestemt klokkeslett hver dag? Hvorfor klarte du ikke å få pengene til å strekke til?
Quote:
Da jeg mistet omsorgen for min sønn mente BUP og Aetat at jeg først måtte få fast arbeid, eie egen bolig og ha bil for uten dette kunne jeg ikke ha omsorg for min sønn. Når det gjelder dette å gifte seg kan jeg videre opplyse om de rekke ordninger trygdeetaten har skap fo å forhindre at enslige mødre gifter seg, og hvilke menn mann mann kommer i kontakt med i en slik situasjon. de vil jo helst at enslig mor skal forsørge dem. Mens trygdekontoret fratar det morstrygd bare ved mistanke om at du har en kjæreste - jeg har flere eksempler på dette.
Det er urimelig å kreve at man skal ha bil for å kunne ha omsorg for sitt barn, men kunne du ikke ha kjøpt et vrak til 10,000 og bare sagt: Nå har jeg bil!
Du må jo gifte deg med en mann som kan forsørge deg, og ikke omvendt. Hvis du er pen så burde du klare å få tak i en slik mann. Det er tradisjonelt menn som forsørger kvinner. Du vil ikke bli fratatt morstrygd/overgangstønad før du har vært samboer i minst ett år.
Quote:
Du vet ikke hva du snakker om dersom du er av den mening at det ikke er fattige i norge. Det er mange som er fattig i Norge, og en ting til, det er meget dyrt å være fattig i Norge. Kan f.eks nevne at jeg fikk avslag på husbanken fordi min enlige morstrygd ikke var stor nok.
Jeg synes jeg leste et sted at faren din tilbød deg finansiering av bolig. Hvorfor tok du ikke imot tilbudet?