Anne Brit Raaen wrote:
Det mest fantastiske med oss mennesker er at vi alltid er på jakt etter de beste løsningene for oss selv og våre barn - når vi forstår at det vi har ikke er godt nok, vil vi forsøke å finne noe bedre.
Dette kalles faktisk "egoisme" i filosofien. (Jeg går ut fra at det er maktpakket som har ødelagt den opprinnelige betydningen av begrepet "egoisme" og gjort det til et skjellsord.) Det kalles jo også "individualisme".
Dette illustrerer veldig klart den tverrpolitiske liberalisme som har egoisme (i posetiv opprinnelig mening) og individualisme som hovedbestandeler. Denne tverrpolitiske liberalismen er imidlertid motsettning til fascisme, kommunisme og nazisme - og også til det moderne velferdstyranniet.
Denne dialogen er nyttig for meg, da jeg leter etter en felles politisk plattform mot de totalitære kreftene. Man trenger å definere denne klart, og så få den ut til folk flest. Man klarer ikke å bryte den totalitære utviklingen om vi skal sitte i venstre/høyre-båser. Jeg tror derimot man styrker fokuset på maktpartiene ved en høyre/venstre-klassifisering.
Det viktigste i dagens situasjon, er om man er totalitær/autoritær eller antitotalitær/antiautoritær.
Barnevernsofrene er gjerne antitotalitære/antiautoritære. Eller så blir de det etter å ha blitt overfalt, terrorisert eller knust av totalitære og autoritære formynderkrefter hvor det såkalte barnevernet er en versting.