Siste uke på kvinnefengsel institusjonen - og jeg tror at jeg igjen skal få bli ett fritt menneske, men jeg lærer hurtig at der tar jeg grundig feil. Fra å bo på en institusjon hvor vært skritt du tar blir overvåket og rapportert videre, som oftest med de følger at en fjer har utviklet seg til en høns før det er nedskrevet i rapportene deres, blir nå alle andre instanser koblet inn av Fana sosialvesen/barnefjernkontor. Dette gjelder både helsestasjon og Solli sykehus.
Er det en ting jeg selv står fast på, så er det at jeg nekter å ha noe som helst å gjøre med noe som har ord som psykratri innvolvert. Min far uttaler at han mener jeg bør få medisiner igjen, for da var jeg så mye enklere å ha med å gjøre. Noe som jeg blir så vettskremt over å høre uttalt at jeg stenger helt av og vil ikke snakke med noen.
Jeg får flyttet møbler på plass i Bergen Mødrehjems " treningsleilighet" og må stort sett be mine foreldre om hjelp til dette - både kjøpe og hente forskjellig inventar og med pass av min sønn. Personalet har som sagt ikke anledning til å "hjelpe" med slikt.
Det står nevnt i rapporten at jeg bruker microovnen uten tilatelse - og blir tilsnakket av dette. Hun mener jeg ikke bryr meg og deres "regler" fordi jeg skal flytte ut nå. Bakgrunnen til at jeg ikke bryr meg er at jeg ha fått tilatelse av kokken Anna å bruke micro-ovnen på nattestell av (
Datatilsynet krevde sletting av fornavnet ) i denne uken. Hun forstår meg når jeg ber om lov for å unngå flere at disse natterlige utspørringene fordi de hører at min sønn gråter.
Videre står det uttalt at jeg skal ha sagt at AAN stiller med barnevakt annenhver tirsdag - noe jeg ikke helt forstår. AAN har ingen barnevaktsordning. Jeg har derimot oppsøkt AAN fordi jeg er sint og forteller dem nøyaktig hva jeg mener om ordninger som barnevern og mødrehjemmet tilbyr, og at det ville være mye mindre vondt å få min sønn fjernet ved fødseløyeblikk, enn denne lange totur hvor jeg først skal bli følelsesmessig knyttet til han før de tvangsfjerner han med sladder og løyner.
Dette medførte at jeg måtte gå videre til ett par samtaler her nede, og forklare hva fremtidutsikter jeg mente å ha, jeg som ikke hadde artium...
31 uke Bergen Mødrehjem
05.09.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport
Mottatt 29.08.05 av Bergen Mødrehjem, fylkesarkivet, etter skriftlig forespørsel om innsyn i egne sakspapirer den 14.06.05 i henhold til § 18 og § 19 i forvaltningsloven.
Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: lørdag, 05.09.1992
Sett ring rundt: dag/kveld/natt
Navn på
mor: Agnethe
barn: OT
Formiddag:
Agnethe kom til frokost kl 9, tok seg en dusj, og var på røykerommet til han ble hentet av sin far kl 10:40. Tilbake søndag.
Vigdis
Ettermiddag:
Agnethe og OT kom hit kl 18:, ble kjørt av faren og moren, de gikk igjen med en gang, faren kom tilbake med flaskene til OT de hadde glemt å ta de med første gangen. Agnethe i godt humør, var kommet noenlunde i orden i leiligheten. Agnethe spist kvelds, tok røyk etterpå. OT fikk grøt kl 19:30, ble lagt etterpå.
Vigdis
Natt:
Agnethe var på røykestua det meste av kvelden. Han spiste mat sammen med Beate og senere gikk de fort ned igjen og pratet på røykestua fram til kl 00:45.
MF
07.09.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport
Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: mandag, 07.09.1992
Navn på
Formiddag:
Agnethe og OT var inne på spisestuen ca 7:30. De kom til frokost 8:30 og Agnethe har vært på husmøte. OT har vært på lekestuen. Han sovnet kl 10 og sov til 11:30. Agnethe skal ut med sin far i ettermiddag og kjøpte madrass til seg selv.
Kari Aa
Ettermiddag:
Agnethe kom inn på spisestuen kl 15:15. OT hadde da akkurat våknet. Sovet en time. Han var sutrete Agnethe sier han har vært sutrete, og bare ville kose i hele dag. Agnethe laget gullerotpurre pluss melk. Jeg fant da frem en barnestol som jeg satt OT oppi. Forklarte Agnethe at nå var OT blitt såpass stor at han kunne begunne å sitte ved bordet når han fikk mat. Anethe matet OT da han satt i liggestolen(babystoen). Jeg spurte hvorfor hun ikke ville følge mitt forslag. Hun svarte da at det måtte hun gjøre en dag Ole T var i bedre humør. OT sov fra kl 17:00-18:00. Agnethe ble hentet av sin far kl 18:00. De var ute og kjøpte madrasser. Kom innom hit kl 20:30. Før de kjørte opp i leiligheten med noen ting herefra. Tilbake hit kl 21:00. Jeg gav OT grøt pluss melk kl 19:30. Han ble så lagt.
Usignert
Natt:
Agnethe satt på røykestuen fram til leggetid kl 01:15. Ikke sett eller hørt noe fra mor/barn i natt.
KG
08.09.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport
Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: søndag, 08.09.1992
Navn på
Formiddag:
Agnethe var på barnekjøkkenet kl 8:00. Laget grøt pluss melk som OT fikk. Han fikk sitte i barnestol ved bordet for første gang. Dette gikk helt greit. Agnethe til frokost kl 9:00. OT satt også ved bordet. OT på lekestuen. Sovnet i vognen kl 10:00. Våken igjen kl 12:00. Agnethe har husmordag. Vasket gulver i lekestuetiden. Har også laget barnemat.
Ettermiddag:
Agnethe har vært oppe i leiligheten i ettermiddag. Tilbake kl 17. Hun har laget kvelds, spiste for de andre. Ryddet av kveldsbord kl 18:30. OT ble badet kl 18. Agnethe ønsket å bli kjørt opp ti leiligheten i morgen tidlig, det fikk hun nei til fordi personalet var opptatt, hun fikk tilbud om å bli kjørt om ettermiddagen. Det var ikke hjelp å hente her. Agnethes foreldre kom hit 18:45. De tok med seg OT, vogn og sa ”Skulle ha han til i morgen.”. Agnethe har samtale med Gerd og Vigdis kl 20. Agnethe var oppi leiligheten og sover der i natt. Drar 21:30.
Kari Aa
09.09.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport
Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: mandag, 09.09.1992
Navn på
Ettermiddag:
Agnethe kom sammen med OT og foreldrene kl 19:30. Agnethe var sliten og sulten. Hun ga OT mat med det samme, og spiste selv godt med middag etterpå. Foreldrene gikk med det samme, hjalp bare Agnethe opp. Agnethe hadde ryddet på plass, og fått kjøleskap, komfyr osv på plass. Sitter nå kl 21 og leser på røykerommet.
MK
Natt:
Agnethe satt og pratet på røykrommet fram til hun sa godnatt kl 00:30. ikke hørt noe fra mor og barn i natt.
Ingunn
10.09.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport
Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: torsdag, 10.09.1992 (håndskrevet dokument – tror det er tirsdag)
Navn på
Formiddag:
Agnethe gav OT grøt pluss melk kl 07:00. han ble deretter lagt, sov til kl 09:00. Agnethe var til frokost. OT på lekestuen fra kl 9:30. sovnet i vognen kl 11:00.
Kveld:
Agnethe har vært på huset med OT. Han fikk grøt og melk for natten kl 19:00. Da var han trøtt og skrek en del, men får ikke mat fort nok i seg. Han roet seg til sist i armene på mor da hun gav melk. Vi hadde oss en prat på stun og på røykerommet etterpå at OT var lagt.
THE
Natt:
Agnethe satt og leste på røykerommet, fram til leggetid kl 24. var oppe og varmet flaske i microbølgeovnen kl 06. fikk beskjed om at det ikke var lov, men brydde seg ikke. Skal jo flytte i dag.
Ingunn.
10.09.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport
Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: fredag, 10.09.1992 (håndskrevet dokument – tror det er torsdag)
Navn på
Formiddag:
Agnethe og OT på spisestuen 7:30. OT hadde fått melk, han hadde vært våken siden kl 05:00. OT satt i barnestol, Agnethe leste BA. Mor og sønn til frokost kl 8:50. OT satt i brnestol ½ time, jeg kommenterte måten han satt på og at han virket trøtt av å sitte. Agnethe tok han med seg opp og byttet på han før han gikk på lekestuen. Agnethe fortalte at hun får barnevakt annanhver tirdag fra AAN.
Agnethe vasket røykerom og vasket ut av hybel, hun var fornøyd da hun var ferdig. Hun sa at hun hadde vært redd for ikke å rekke alt i dag. Jeg kjørte siste del av flyttelasset til Bønes, OT var med. Agnethe blir hentet av mor kl 13:30, skal til Davidsen. Vi passer OT, jeg vet ikke hvor lang tid det tar, Agnethe skal fjerne en algeklump og 2 føflekker.
AIT
Ettermiddag:
Far til Agnethe kom hit og hentet OT kl 17:00. Agnethe var da kommet i leiligheten og ventet far og OT.
SF