Quote:
Kommunikativ handling vil over tid avleires i tre ulike komponenter. Disse utgjør kjernen i det aspektet ved samfunnslivet Habermas omtaler som livsverden:
Kultur er felles kunnskap, klassifiseringsskjemaer og tradisjoner.
Institusjoner er normregulerte former for sosial interaksjon.
Personer er tale- og handlingskompetente aktører med en stabil identitet.
Quote:
Livsverden er avhengig av kommunikativ handling for å reprodusere sine symbolske komponenter. I moderniteten har derimot marked og byråkrati gjennom penger og makt trengt inn i og skjøvet til side den kommunikative handling som koordineringsmekanisme. Slik kommersialisering og byråkratisering omtaler Habermas som systemets kolonisering av livsverden. Det denne vedvarer oppstår det ulike ”patologier” i livsverden, svarende til hver sin komponent. Dette er essensen i Habermas’ modernitetskritikk.
Man må ikke ta meg for en forsvarer av Habermas. Hvordan man skal definere "patologier" og hvorfor, og hvordan man skal forholde seg til dette, er det nok mange meninger om.
At "systemet" produserer barnevernsofre, kan ses på som en "patalogi" eller samfunnssykdom.
"I moderniteten har derimot marked og byråkrati gjennom penger og makt trengt inn i og skjøvet til side den kommunikative handling som koordineringsmekanisme."Fra venstresiden hører man ofte om at markedskreftene bla, bla,bla...
Habermas angriper altså også byråkratiet.
Slik samfunnet vårt har utviklet seg, har byråkratiet mer politimakt bak seg, enn mye av markedet.
Spesielt ser vi det når det gjelder det såkalte barnevernet. Vil de ha noe ulovlig, eller amoralsk lovlig, gjort, så vinker de til politiet, og politiet kommer løpende, og utøver, eller setter våpenmakt / fysisk makt bak de skitne avgjørelsene. Det samme ser man når dommere gir barne"vernet" "rett" i 90% av tilfellene.
Quote:
Habermas’ eget bidrag til sosiologisk handlingsteori er handlingstypen kommunikativ handling. Her er det språklig enighet, og ikke sanksjoner, som sikrer samarbeid og koordinering. Kommunikativ handling avhenger i sin tur av at aktørene deler en felles livsverden, dvs. at språklig enighet alltid etableres på grunnlag av en allerede etablert implisitt bakgrunnsenighet.
Dette høres jo litt for relativt ut for meg, da. Likevel uttrykker det at man må ha ytringsfrihet. Det er ikke mulig med en enighet, om den ene parten skal fratas muligheten for å ytre seg, slik man har gjort i vårt samfunn. Dette gjennom en ignorant media, og barnefjernernes trusler om sanksjoner mot barna, familiens frihet eller trusler om adskillelsens grusomme smerte.
Kilde for sitat.
Habermas kritiserer også postmoderniteten. Men på det punktet sier min intuisjon at nordmenn (media og undervisningsinstitusjonene) ikke vil sitere han like ivrig.
_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
."Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<