pappa_fra_troms wrote:
agrippa wrote:
Barnevernet trenger ikke samtykke til å innhente opplysninger når undersøkelsen er hjemlet i barnevernsloven § 4-12.
Jeg trodde ikke barnevernet kunne åpne sak om omsorgsovertakelse, før de hadde undersøkt forholdene i meldingen. Hvordan kan de bestemme seg for omsorgsovertakelse, når det ikke er avklart om meldingen gir alvorlig grunn til bekymring?
Det står også klar og tydelig (i diverse skriv fra departemenetet), at man ikke skal gå til omsorgsovertakelse, dersom forholdene kan bedres med såkalte hjelpetiltak. Man skulle derfor tro at de fleste sakene først ble hjemlet i 4.3 og 4.4, eventuelt 4.12 når det er avdekket alvorlig omsorgssvikt.
Jeg blir helt oppgitt over alle de forskjellige måtene å gå frem på.
En barnevernsundersøkelse kan hjemles i enten § 4-4 eller i § 4-12 avhengig av bekymringsmeldingens alvorlighetsgrad.
Meldingen kan være så falsk eller sjikanøs som bare det, men dersom den er "alvorlig" nok vil barnevernet iverksette undersøkelse med hjemmel i tvangsparagrafen. I løpet av undersøkelsen kan det vise seg at det ikke er grunnlag for tvangsfjernelse av barna, men da har barnevernet allerede innhentet opplysninger uten samtykke.
Jeg har inntrykk av at barnevernet sjonglerer som de vil med paragrafene 4-4 og 4-12. De kan når som helst oppgradere en undersøkelse til § 4-12 dersom de føler seg tilstrekkelig "bekymret" og vice versa.
I deres tilfelle går jo saken til Fylkesnemnda selv om den er hjemlet i § 4-4. Jeg kikket litt nærmere i barnevernsloven og fant ut av Fylkesnemnda i henhold til
§ 4-4, 4. ledd, kan pålegge foreldrene barnehageplass selv om det ikke er grunnlag for tvangsfjernelse i henhold til § 4-12, slik jeg forstår det:
Fylkesnemnda kan om nødvendig beslutte at tiltak som opphold i barnehage eller andre egnede dagtilbud, skal settes i verk ved pålegg til foreldrene. Fylkesnemnda kan gi pålegg om tilsyn når vilkårene i § 4-12 er til stede.
Jeg har tidligere trodd at både tvungen barnehageplass og tilsyn krevde at det var grunnlag for tvungen omsorgsovertagelse. Dersom pålegg om barnehageplass ikke krever at det er grunnlag for omsorgsovertagelse er terskelen for å bli idømt barnehageplass sannsynligvis lavere. Det lover ikke godt for dere. Fordelen med det er at selv om dere skulle bli pålagt barnehageplass så har ikke barnevernet grunnlag for tvangsfjernelse.