Jeg kjenner flere man sikkert kan påklistre slike "diagnoser" og mange flere diagnoser. Felles for dem er at de trenger mamma og pappa som andre normale mennesker.
Adferdsindustrien hadde trolig ødelagt Einstein og andre glupinger. Dersom vår selvopphøyde adferdsindustri får sin hånd på alt, så ødelegges menneskeheten.
Idéen om at Bill Gates har autisme, har nok ikke helt sin rot i virklighetens verden. Bill Gates er en familiemann med god utdannelse. Han har klart seg sosialt. Ja, faktisk så bra at nåværende toppleder i Microsoft gråt når han gikk av. Han er ikke bare teknisk god, men en sterk foretningsmann og en stor bedriftsleder. Den enkle grunnen til at han ble DEN fremste datapersonligheten er at han hadde noe markedet trengte, helt i starten på en software-revolusjon. IBM oppfattet ikke markedspotensialet for software, og det enorme markedet falt i hendene på Microsoft/Bill Gates, og det oppstod monopoltilstander.
Quote:
Den internasjonale autisme-community har nylig også fremhevet at det er ingen medisinsk forskjell mellom autisme og Asperger.
Går vi fra "autoritetene sier" til at mange mennesker ikke får påvist annet enn at
adferden deres er si og så, og det passet ikke 100% inn i samfunnsmaskineriet vi blir påprakket, foran diagnosering, så er vi nok litt utenfor den siden av medisin som "høster" mest fra biologien.
Man kan kritisere mye av dagens "medisin" både biologisk, antropologisk, historisk, ideologisk, politisk, moralsk etc, (og savner litt det å ha en tungvekter i dette her på forumet).
Nå må man være klar over at "medisinen", spesielt
klinisk psykologi, har ødelagt livet til mange av de menneskene som relaterer til dette forumet.
Det er altså all grunn til å ha et kritisk forhold til "medisinen" og dens autoriteter.
Jeg leste psykiatri og psykologi også på 80-tallet. Hvor store omveltninger har det vel ikke vert i tenkningen deres - foruten idéen om at de har RETT...
En annen sak:
Hvorfor skal man diagnosere all anderledeshet?
* Er det for at terapautene skal tjene penger?
* Eller er det for at et sykt skolesystem skal kunne peke på diagnose, i stedet for på seg selv?
* Kanskje det er for at staten skal kunne begrunne sin inflytelse stadig mer?
* Eller hva med legemiddelindustrien som skal tjene penger?
* Eller alle som tjener penger på kursing?
* Etc
Mennesket har penger, makt og ære (anerkjennelse) som drivkrefter, også i medisinen og tilgrensede områder.
Hva får en lærer mest anerkjennelse av:
1. At h*n oppdaget at eleven "måtte" diagnoseres?
2. Kritikk av skolesystemet fordi det er dårlig tilpasset mennesker?
Hva får et maktmenneske eller politiker mest igjen for:
1. At folket får mest mulig frihet?
2. At h*n får flest mulige "grunner" for makt, pengefordeling og store budsjetter, inkludert sykliggjøring av folket?
Ellers er jeg enig i at Asperger ikke må kalles en feil.
Tro om ikke godeste "sankt Paulus" også ville blitt beskyldt for Asperger av adferdsindustrien? Ikke giftet han seg, og beskrev seg noen ganger som redd og skjelvende i sosiale sammenhanger.
En eller annen intellektuell sa en gang at
sykdom kan defineres som at man har gått til legen. La oss hoppe over noen legebesøk for ikke å få for mye "helseproblemer"...
MEN, som sagt: Jeg støtter Tertnes i å gå rettens vei mot barnestjelingen. Likevel vil jeg fremme en sterk kritisk holdning til adferdsindustrien.