Trine Skei Grande (Venstre) benekter at barnevernet driver overgrepHerregud, her har vi Venstre, nok en gang:
"Virkeligheten i norsk barnevern er ikke først og fremst en historie om overgrep og maktmisbruk, slik som en av og til får inntrykk av."Hun gjør nok relativt svak innsats for å skaffe seg innsikt i hva det skyldes, det inntrykket hun får bare av og til, innsikt i hva som foregår. Hennes partifelle Borhild Tenden la sånn vekt på at politikerne leste så grundig - offentlige utredninger! (Det var en gang hun ville ha meg til å gi Venstre reklame gjennom å stille opp i et intervju hvor hun naturligvis skulle si det motsatte av det jeg hadde gjort i et avis-innlegg. Se et avsnitt langt nede i
"et innlegg i Mot tusen personer ...".)
"Det er også historien om folk som virkelig bryr seg, som har solid fagkunnskap og som jobber mye – ofte mye mer enn de får betalt for – for å gi barn som er havnet i en veldig vanskelig situasjon et håp om ei framtid."Sitatene er herfra:
Vi prioriterer mennesker framfor systemerPublisert av Venstre 01.04.2011. Man kan klikke seg inn på en video av talen.
Det eneste hun synes skal forandres, er å nedlegge Bufetat igjen. Det må man gjerne gjøre, men hun vil isteden bruke enda mere ressurser og ha enda flere folk til hvert barnevernskontor:
"Vi må føre ressursene tilbake til de som faktisk ser ungene i øynene, understreket Trine Skei Grande."Så vidt jeg husker er hennes egen familie, eller andre ledere i Venstre, involvert i fosterhjems-industrien, eller muligens var det andre ledere i Venstre, som Rita Sletner, som man ville henvise meg til, fordi hun/de visste alt om barnevern da de hadde mange fosterbarn. Disse anbefalingene kom den gang BarnasRett laget en "politiker-mappe" i forbindelse med valget i 2005. Venstre ville da arbeide intenst med å rekruttere flere fosterforeldre.
Stortingsvalget høsten 2005Partiene og barnevernet