Først, det er et velkjent markedsføringsknep, å appellere til barns sikkerhet og trygghet. Alle vil vi strekke oss langt, for å sikre at barn slipper å lide ondt.
Det mest graverende eksemplet på skandaløs markedsføring av barns sikkerhet og trygghet, var da Nestlé fikk utallige afrikanske mødre til å bytte ut brystmelken, med morsmelkerstatning. Trygg og sunn morsmelk, ble byttet ut med pulver og flasker, ofte under dårlige hygieniske forhold. En tragedie for mange barn og mødre. Og en skam for Nestlé, da skandalen ble internasjonalt kjent og fordømt.
Det ser ut som om mange allerede tar et kommende regjeringsskifte for gitt. Et desperat trekk, en barnvernminister-kampanje, for å sikre Inga Marte plass på Stortinget fra høsten. Kanskje som eneste SV-representant. Om SV ikke faller under sperregrensen, og helt ut av rikspolitikken. Mulig at Vestfold er en SV-bastion, ikke vet jeg. Vi får se når valgdagen kommer.
Jeg tviler ikke på at Inga Marte Thorkildsen tror hun har gjort en enestående innsats for norske barn. Men har hun virkelig det?
Er omsorgsovertakelser, tvang, skremsel og terror fra allmektige barnevernere, veien til en lykkelig barndom, ungdom og voksentilværelse ...?
Det er ingenting som tyder på at barnevernstiltakene hjelper barn. Heller tvert imot. Før barnevernminister, departement og alminnelige barnevernsansatte blir i stand til å vedkjenne seg og forsøke å rette opp i alle feilvurderinger de har begått og begår, finnes det heller ingen mulighet for å forbedre tiltakene.
Når man styrer etter ideologi, og ikke etter realitetene, må det gå galt. Desto større satsning på barnevern, desto flere barn vil lide i barnevernets varetekt.
Jeg tror ikke Inga Marte vil greie å beholde sin Stortingsplass.
_________________ Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)
|