familien-er-samlet wrote:
Men ting endres over tid. Og troen på at miljø er alt vil etter min oppfatning falle etter hvert. Ikke alle psykologer godtar føringene fra Raundalen og Mørch, og etter min mening vil ikke nødvendigvis fremtidens psykologer fortsette i samme sporet som de to.
Ja, sikkert. Men spørsmålet er om vi ikke her står overfor et nokså solid rotfestet næringsvettig system som er selvrekrutterende: de som kommer i arbeid med mere kunnskap, basert på noe reelt, vil de noen gang vil slippe til i barnevernet? Allerede i dag finnes det jo greit vitenskapelig baserte psykologer, stort sett på universitetene eller i helt annen virksomhet. Men staten holder dem langt borte fra enhver innflytelse på barnevernet, og de eneste med gjennomslag i barnevernskretser er psykobablere. Og klinisk psykologi utenfor barnevernet gir svært små yrkesmuligheter.
Quote:
Slik jeg har oppfattet barnevernet, er familien en miljø-likning som må gå opp: Dersom et barn har negativ adferd eller et psykisk avvik, må dette skyldes påvirkning fra foreldrene. Og motsatt, dersom foreldrene eller familien har et problem, må dette slå ut negativt for barna, om ikke nå, så i fremtiden.
Det synes jeg er godt formulert, og denne måten å "diagnostisere" på er vel igjen et utslag av primitiv determinisme.
Det er i denne forbindelse viktig å merke seg at skylden legges på foreldrene (dvs på en bestemt del av miljøet) ikke bare for barns adferd, men også for vitenskapelig bra kjente sykdommer/avvik. Autisme blir av psykobablerne sagt å SKYLDES foreldrene. Anoreksi hevdes fullt og fast fremdeles å skyldes sånt som "kalde foreldre". Anoreksi skyldes imidlertid overdreven slanking, uansett hva som starter og vedlikeholder slankingen - når man kommer under en viss vekt, mister man sultfølelsen og får en type lystopplevelse av å sulte seg
med vilje - tukte seg -, og gjerne forbundet med rastløs aktivitet som øker forbrenningen, i motsetning til hvordan folk som sulter ufrivillig, oppfører seg: de ligger i stor grad stille (jeg hørte et bra medisinsk foredrag om det for lenge siden). Anoreksi har vært kjent fra klostre i middelalderen, hvor man drev mye med faste, altså slett ikke bare blant barn og ungdommer. Særlig nonner sultet seg til tider til døde. For noen år siden begynte psykologisk infiserte medisinske kretser (naturligvis) å skulle kurere anoreksi ved psykoterapi; det har ikke vært noen suksess. Det har derimot håndfast sykehusinnleggelse hvor pasientene blir pakket godt inn i tepper og må ligge til sengs og til dels må spise det de blir pålagt å spise, hvis ikke, får de ikke lov å lese eller få besøk. Jeg har vært borti dette i New Zealand og så vidt i Sverige. Det kan godt være at en ung anorektiker er i opposisjon til foreldrene, men vedkommende blir ikke bedre av å snakke med psykobablere om hvor problematisk alt har vært i barndommen.
Med hensyn til autisme, har professor Reichelt ved Rikshospitalet skrevet noen bra artikler, hvor han blant annet sier at reaksjoner/opplevelser autister har, er meget lite påvirkelig av læring (det tyder nok på fysiologi, ikke på omgivelser/miljø). Han viser også til det samme som autister selv kan fortelle: det er øyensynlig hjernen som ikke klarer å prosessere sanse-inntrykk på normal måte, blant annet har de intoleranse overfor sånt som (jeg tror det var) ostestoffer (jeg har ikke artiklene for hånden for øyeblikket, men se Donna Williams' interessante bøker:
Nobody Nowhere og
Somebody Somewhere). I retten en gang stilte jeg spørsmål ved en slik psykobabbel-uttalelse om et barn og dets foreldre: hvordan barnevernet mente at foreldre er i stand til å påvirke barns fysiologi på en slik måte? Naturligvis intet svar (men vi fikk nå til slutt gutten hjem).
PS: Jeg skal ikke pretendere medisinske kunnskaper. Men når ikke det medisinske miljø tar alvorlig de katastrofene psykobabbelet fører til, får heller slike som jeg gjøre så godt vi kan. Særlig verre enn hva avsporet psykologi fører til, kan det vel ikke bli, det vi skriver om diagnoser og medisin.
Tilfeldigvis kom jeg over en artikkel om synet på autisme og paradigmeskifter her:
Udokumenterte behandlinger har ført til noen av de verste katastrofene i medisinens historieFlere av kommentarene under artikkelen er bra.
(Se også
her.)