familien-er-samlet wrote:
"Dette kapittelet inneholder derfor ingen konkrete kostnads-/nyttekalkyler av hjelpetiltak i barnevernet fordi disse vil måtte bygge på forutsetninger om utfall, effekt og varighet av effekt som vi ikke har noe forskningsmessig belegg for." (s. 192)
Kostnadsfordelingen mellom stat og kommune slår veldig uheldig ut i barnevernsaker.
Alle helsekostnader for barn under 18 år skal dekkes av hjemkommunen. Dersom et barns funksjonsnedsettelse skyldes omsorgssvikt/neglekt/mishandling, vil staten dekke mesteparten av kostnadene. Dersom barnets funksjonsnedsettelse skyldes sykdom, må kommunen dekke alle kostnader selv, og eventuelt søke staten om ekstra midler for dette ene barnet.
Alle kommunens helse- og hjelpetjenester skal samarbeide om å forebygge sosiale og helsemessige skader for alle i kommunen, det være seg barn, familier, voksne, eldre osv.
Dette samarbeidet blir i mange kommuner utnyttet til å konstruere barnevernsaker for å skyve kostnader over på staten.
De såkalte "multiproblem-familiene" som barnevernet åpent innrømmer at de ikke griper inn i, uansett hvor alvorlige bekymringsmeldinger de får (var nevnt i annen tråd nylig), er familier som vil kreve mange tiltak fra kommunens øvrige lovpålagte tjenester. Som botilbud, tiltak i skole og barnehage, tiltak innenfor rusomsorg og/eller psykiske helsetjenester. Om barnevernet henlegger slike bekymringsmeldinger, vil ingen i multiproblem-familien selv være i stand til å kreve hjelp fra kommunen. Problemene og behovene feies under tepppet, blir ikke skriftliggjort i form av søknader om bolig, hjelpetiltak i skole/barnehage, sosialstønad osv osv. Og kommunen sparer penger. Så lenge det går. Er de heldige vil aldri noen i multiproblemfamilien selv bli i stand til å kreve erstatning fra kommunen senere.
Tilsynelatende styrer barnevernet seg selv. Den eneste overordnede de må forholde seg til, er rådmannen og kommunens budsjetter. Og når barnevernet ikke ser det som sin oppgave å beskytte voldsutsatte barn i "multiproblem-familier", må de fylle arbeidsdagen med andre oppgaver.
Da er det sikkert gjevt å få konsentrere seg om normale familier med friske og sunne barn. Slik at de får lete med lys og lykte etter usynlig og umerkelig "fremtidig omsorgssvikt", som må dokumenteres med psykolograpporter. Så de får gjort noe før lønnen de mottar.
Hvor mange omsorgsovertakelser blir det igjen om vi fjerner alle saker som gjelder "frykt for fremtidig omsorgssvikt"?
Hadde vært interessant å se statistikk på det
familien-er-samlet wrote:
Med den informasjonen vi ifølge Bufdir har tilgjengelig i dag, har vi imidlertid verken kunnskap om tiltakene virker, eller om resultatene av barnevern står i noe rimelig forhold til økonomien.
Det finnes ingenting å sammenligne med.
Det jeg er overbevist om, er at barnevernet har sørget for at penger og ressurser er blitt overført fra helse- og hjelpetiltak rettet direkte inn mot barns og familiers problemer, og over til barnevernsindustrien.
Flyttet penger fra områder der vi visste at tiltak hadde positiv effekt. Og over til barnevernsystemet. Et system som vi vet produserer psykiske skader, både for barna som blir rammet og familiene deres.
Dette er og blir vanvidd.