I hvilken grad barn trenger grensesetting avhenger av mangt.
I våre dager er familiene lite samlet, og har lite tid sammen. Er ungene da litt tøffe, sta eller utagerende, så er det slett ikke enkelt å få de til å respektere grenser.
Hvilke metoder og ideer man klarer å hoste opp har også med personlige ressurser.
For å si det kort: For det store flertallet - om de får en litt vanskelig unge - så klarer de ikke grensesettingen ut fra vår nykulturelle tenkning.
Hva gjør man da?
Jo, da unngår man barnevernet og drar våre kulturelle grenser noe... Eller medisinerer... Eller mister barnet til barnevernet.
Selvsagt virker delvis også TRUSSELEN om at barnevernet tar deg! Barns store skrekk er å bli fjernet fra sine foreldre.
Oftest fungerer det ikke. Da blir lærerne stående med problemet i klasserommet. Barn som ikke har grenser og som argumenterer og forhandler for alt, eller som rett og slett gir blanke.
Så var det skoleresultatene av dette. Nå kjenner jeg til en del vold fra lærere. At norske skoleresultater ikke er bra kjenner vi alle til. I våre dager "løses" dette med at foreldrene blir påprakket undervisning når barn skal lykkes gjøre leksene. Dette er en løsning med begrensninger. Som en lærer sa til meg få år tilbake: Mange foreldre kan ikke mattepensummet på ungdomsskolen. Det gjelder jo gjerne også setningsanalyse, historie, naturfag, osv.
Hva gjør man da?
Før eller siden oppdager man at mennesker må få være mennesker, og at den sosiale konstruksjonismen har ingen ting i foreldrefunksjonen å gjøre. I mellomtiden får vi forsøke å sette ord på det hele for at folk skal oppleve forståelse og få et nytt samfunn å strekke seg etter.
I naturlige samfunn, årtusendene før oss, har man hatt alt fra løvetrusler og krokodiller til stup og høye trær som kan koste barn livet. Ser man på kulturer hvor konstruksjonisme ikke har fått fortelle at det naturlige ikke er naturlig, så bruker foreldre fysisk makt overfor barna i en større grad enn her. Så lenge det er innenfor det naturlige, er det ingen grunn for å kalle det vold.
En plass går selvsagt grensen til noe man kan kalle vold. Et stort spørsmål er: Hvor går den grensen?
Da har nok evolusjonspsykologer, empirikere og mye annet enn helt annen oppfatning enn sosiale konstruksjonister som egentlig ikke behøver virkligheten å forholde seg til.
Her kommer det også inn spørsmål om forskning: Når man forsker på vold - Hvordan definerer man vold?
Definerer man mild såkalt "oppdragervold" sammen med manglende impulskontroll og vold fra dette? Eller kobler man fysisk oppdragelse sammen med forskning på resultatene av grov vold? Både forskning og tolkning av forskning kan brukes av mennesker med ideologiske biaser og aktivister.
Her er det et rottereir av politisk korrekthet og diverse aktivisme. Det er rett og slett ikke mulig å ha en rasjonell debatt. Det er omtrent som å hevde overfor noen i Saudiarabia at kvinner kan bade på strender i ført kun badedrakt.
_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
."Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<