familien-er-samlet wrote:
At barnevernet ikke tror på sykdom, og tilskriver symptomer foreldre, er ikke noe nytt. Også i vår egen sak overprøvde barnevernet medisinske opplysninger som var av sentral betydning for å forstå det vi slet med. Isteden grep de til den lettvinte løsningen: Å skylde på far. Da jeg tok dette opp med fylkeslegen, sa han at det var "spesielt" at barnevernet overprøvde medisinske diagnoser, men at de hadde full anledning til å gjøre det.
Sykdom kan være så mangt, men, enkelte sykdommer blir livstruende om man blir nektet legehjelp.
Om det viser at jenten døde pga ubehandlet epilepsi ... synes jeg det må være en selvfølge at den/de som hindret jenten helsehjelp ... altså involverte rådmenn, barneverntjeneste og legetjeneste i de to aktuelle kommunene, blir stilt for retten tiltalt for uaktsomt drap.
Denne saken handler ikke om tilfeldige feil, eller uvitenhet, men en så grov uforstand og så uforsvarlig maktmisbruk med dødelig utgang for barnet, at det må få strafferettslige følger for den/de ansvarlige enkeltpersonene som lett kunne ha avverget dødsfallet ved å henvise til spesialisthelsetjenesten.
Jeg synes også at Solveig Horne, som ansvarlig statsråd for det massive maktmisbruket i barnevernet, må gå !
Horne har forsøkt å flikke litt her, pynte litt der på et dysfunksjonelt system. Det holder ikke. Det må gjennomgripende og øyeblikkelige endringer til, for å sikre liv og helse til barnevernbarn og familiene deres.
Horne har tydeligvis ikke hverken evne eller vilje til å stoppe maktovergrepene i barnevernet.
For andre som er i eller havner i lignende situasjon som foreldrene til jenten, og som opplever å ikke nå frem med bønner og krav om at bortplasserte barn mangler livsnødvendig helsehjelp. Kontakt rådmann og ordfører i hjemkommunen, muntlig og skriftlig, hold de til personlig ansvar for barnets helse, send kopi til fylkesmann, mas til dere blir hørt.