Innlegg og artikler i Norge vedrørende demonstrasjoneneAsle Runar Borgersen --> Fremskrittspartiet FrP:
Jeg synes det er på tide at FrP med barnemi[ni]ster Horne tar tak i barnevernetpå facebook, 16 april 2016
Birger Dalen --> Fremskrittspartiet FrP:
Har dere blitt rammet av et viruspå facebook, 16 april 2016
Adskillig skjev artikkel fra NTB:
Demonstrasjoner mot norsk barnevernUnder slagord som «Send barna hjem nå» samlet noen hundre demonstranter seg foran Stortinget lørdag for å vise sin motstand mot barnevernet.Romsdals Budstikke, 16 april 2016
Avfeiende fra p4:
Mange grunnløse påstanderRegjeringen hevder mange av påstandene som er framsatt i utlandet om det norsk barnevernet, er grunnløse. Ettersom de er uberettiget er de også vanskelig å avfeie, uttaler den politiske ledelsen i barne- og familiedepartementet overfor NRK.p4, 16 april 2016
Ettersom de fleste av barnevernets påstander om og mot familier er uberettiget, er
de også vanskelige å avfeie.
*
– Barnevernet bruker taushetsplikten til å beskytte seg selvFlere hundre samlet seg for å demonstrere mot Barnevernet utenfor Stortinget lørdag.
Kristelig Pressekontor, 16 april 2016
(Artikkelen fordrer innlogging for å leses. Men i avisene Norge IDAG og Dagen er den trykket i sin helhet. Den er i form av et intervju gjort under demonstrasjonen i Oslo:
Ingunn Marie Ruud, KPK:
– Barnevernet bruker taushetsplikten til å beskytte seg selvNorge IDAG, 17 april 2016
http://www.dagen.no/Nyheter/barnevernet-demonstrasjon/–-Barnevernet-bruker-taushetsplikten-til-å-beskytte-seg-selv-330717
Dagen, 17 april 2016
*
Overraskende bra, detaljert og åpen artikkel fra Fontene:
Demonstrerte mot barnevernet– Solveig Horne, dere er ansvarlige for alt barnevernet gjør. Rydd opp, eller kom dere vekk! Bjørn Berg ga barneministeren klar melding under lørdagens demonstrasjon foran Stortinget.Fontene, 16 april 2016
Denne har flere bra kommentarer:
Barnevernet utløser global protestFontene, 14-15 april 2016
NRK på nettet er omtrent som nrk's tv-reportasje i går kveld: De intervjuer statssekretær Terning, og - av alle - redaktør i Dagen Vebjørn Selbekk, og latterliggjør demonstranter og alle som barnevernet har skadet og fornedret ved kun å harpe på at det ikke er kristendomsforfølgelse i Norge, og at "misoppfatningene" skader Norges anseelse urettferdig:
Norske myndigheter: – Mange grunnløse påstandernrk Norge, 1 april 2015
Tanta om barnevernssak: «Vi lurer på om det ligg noko i det. At det er ein kristen familie»STRYN (NRK): Mens liknande demonstrasjonar fann stad i ei rekkje land, aksjonerte 200–300 menneske i Stryn med krav om at ein familie frå Naustdal må få tilbake borna sine. Blant demonstrantane var tanta til borna.nrk Sogn og Fjordane, 16 april 2016
Adskillig ondskapsfull artikkel i Dagbladet:
Slik endte barnevern-demonstrasjonene verden over300 demonstrerte i Stryn, 70 i New York og 5 i Warsawa.Dagbladet, 16 april 2016
Stort sett fra NTB:
Barnevern-demonstrasjoner i 20 landDen internasjonale kampanjen mot barnevernet fortsetter.Bergens Tidende, 16 april 2016
*
Demonstrasjoner mot norsk barnevernabc nyheter (NTB), 16 april 2016
Artikkelen vrir – som vanlig i norsk presse – på fakta slik at myndighetene fremstår som de fornuftige og demonstrantene som ubalanserte og utroverdige. Et eksempel:
"Advokat Jørgen Stueland fra Raufoss, som har spesialisert seg på barnevern, var blant dem som hadde tatt turen til Eidsvolls plass lørdag.
– Jeg er ikke enig i alt som sies her, men i mange saker er jeg uenig i barnevernets begrunnelser for å ta barna fra foreldrene, sier Stueland til NTB." "..hadde tatt turen inn" - - Her unnlater NTB å fortelle at Stueland for det første selv var en av demonstrantene og holdt appell. For det andre har NTB ikke dekning for det journalisten skriver at Stueland sa. Han sa
ikke at han ikke var enig i alt som ble sagt under demonstrasjonen. Nesten tvert imot: han sa at han hadde vært omhyggelig med å gå igjennom sitt eget innlegg for å være sikker på at han var "helt enig med seg selv" i alt han ville si, og hadde konkludert at jo, han kunne stå for alt sammen. Hans appell begynte forøvrig med "Mitt navn er Jørgen Stueland. Jeg er fanatiker og jeg er advokat. ..." Da han så artikkelen, forsøkte han å kontakte journalisten for å protestere mot hennes "versjon".
Med andre ord: En overfladisk og upålitelig NTB-journalist.
*
Jan Simonsen:
Parents against the StateFrie Ytringer, Jan Simonsens blogg, 18 april 2016
Jan Simonsen:
Satt barnevernet på kartetFrie Ytringer, Jan Simonsens blogg, 22 april 2016