- Vil ha ro om barnevernetFirda, 21 august 2016
NAUSTDAL: Ordførar Håkon Myrvang (Ap) likar ikkje å få endå ei negativ mediesak om barnevernet.Så politikere og byråkrater vil ha ro, ja. Ro, slik at godtfolk glemmer at barnevernet der i bygda er en skandaløs skadevolder, og slik at autoritetene kan fortsette å beskytte barnevernet og hevde at de gjør alt riktig og har "faglig skjønn".
Artikkelen er sperret for lesning av andre enn abonnenter, men det dreier seg åpenbart om besøkshjemmet til Stein Mortensbakke og hans kone, som barnevernet ikke lenger finner "egnet", se
ovenfor.
Artikkelen er imidlertid dukket opp her, uvisst for meg hvorfor:
Vil ha ro om barnevernetredir.opoint.comKomikken er total. Hør bare:
"Politikarar og administrasjon har i utgangspunktet ulike roller. Sjølv om ordføraren er øvste leiar og ansvarleg for dei tilsette, er det ikkje vanleg å blande seg i sakshandsaminga."Og hva om man har med noe uvanlig å gjøre? – – Men nei, det var sant, Naustdal barnevern driver hele tiden på vanlig måte for norsk barnevern.
"Det er heller ikkje mi oppgåve å seie om eg er nøgd eller misnøgd med sakshandsaminga."Da er vel politikernes og administratorenes oppgave kun å forsvare sine ansatte barnevernet og avvise alle klager på dem, da. Altså: Arbeidsgiveren er fullstendig ansvarsløs. Det eneste borgere som utsettes for forrykt saksbehandling kan gjøre, er å gå til retten. Og det vet vi jo at ikke fungerer i det hele tatt, det tar uendelig tid, mens barnevernet har makten over barna, det tar uendelig mye arbeid for familien selv å forberede og legge til rette for en slik rettssak, pluss at det koster summer som langt overstiger hva folk har. Og selv om man i et sjeldent tilfelle skulle vinne, får det ingen praktiske konsekvenser av betydning.
"– Barnevernet inngår avtalar med ulike besøksheimar, og eg verken kan eller vil kommentere enkeltsaker. Men eg likar ikkje at vi får ein ny negativ debatt om barnevernet i ei sak verken eg eller media har inngåande kjennskap til. Alle partar bør no konsentrere seg om å skape ro kring ei viktig teneste, som er etablert for å sjå til at alle barn får gode oppvekstvilkår."Altså: Ordføreren VIL IKKE vite noe, og mener samtidig at alle bør holde kjeft om alt han ikke vet noe om!
"– Etter så mykje negativ merksemd, er det aktuelt for politikarane å ta ein gjennomgang av barnevernstenesta, til dømes be om tilsyn frå Fylkesmannen?
– Dette er ikkje vurdert.
– Vil de ta ei slik vurdering?
– Nei."Best å knipe øynene fast igjen.
Det er vel dette som kalles kommunenes "internkontroll".