MH Skånland wrote:
De vil det vel først måtte stilles slike krav som advokat Mathiesen nevner:
"Jeg mener det bør stilles spørsmål ved om sakkyndige som påtar seg oppdrag for en barneverntjeneste også skal kunne være rettsoppnevnt sakkyndig i en rettssak hvor den samme barneverntjenesten opptrer som part."
Slik jeg oppfatter det stiller advokat Mathiesen her et retorisk spørsmål, et spørsmål "hvor svaret gir seg selv". Avgjørelser i Høyesterett vil påvirke gjeldende rettspraksis, og skape presedens for i prinsippet like eller lignende saker/situasjoner. Jeg leser det slik at de samme formelle krav som stilles ved oppnevning av sakkyndige for privat part, også vil kunne kreves og gjelde for barnevernet. Fra nå av. Ved å henvise til den aktuelle avgjørelsen fra Høyesterett.
Jeg forsto og oppfattet Mathiesen dithen. Men det er godt mulig at jeg tar feil. I så fall beklager jeg.
MH Skånland wrote:
Slik som det er nå, er det bare den private part som sees som en skummel forfører, som mer eller mindre sammensverger seg med sakkyndige. Hvor mange "sakkyndige" fins det i Norge som barnevernet ikke knytter til seg gjennom oppdrag, og som de senere foreslår for retten kan oppnevnes som rettens upartiske sakkyndige? Og hvordan vil de få vekk psykobabbelet og "røntgenøynene" i praksis?
Ja si det. Psykobabbelet er ikke mulig å få vekk, tror jeg. Jeg tenker at de fleste sakkyndige psykologer er ærlige og velmenende mennesker, som utfører oppdraget sitt samvittighetsfullt og med integritet, og som ikke har noen interesse av å skade barn og familier.
Men "røntgenøynene" må vekk. Det burde ikke være mulig å dømme noen for noe man frykter vil skje i fremtiden. Barnevernet har sluttet å bruke uttrykket "frykt for fremtidig omsorgssvikt" og erstattet det med "manglende foreldreferdigheter", "manglende omsorgsevne", osv.
Men realitetene er de samme, normalfungerende, friske og sunne barn blir tatt fra like normalfungerende, friske og sunne foreldre fordi man forventer at foreldrene en gang i fremtiden ikke vil være i stand til å gi det/de aktuelle barn tilstrekkelig eller god nok omsorg.
Man har her også tilsynelatende glemt helt grunnleggende kunnskap som gjelder alle mellommenneskelige relasjoner, også relasjoner mellom barn og foreldre. Relasjoner er dynamiske, under utvikling og endring gjennom hele livet. Å ta et spedbarn fra mor etter korte observasjoner i unaturlige omgivelser på offentlige institusjoner, ved å henvise til tilfeldig øyekontakt, at barnet tilfeldig snur hodet vekk osv, er ... maktovergrep.
Norske myndigheter begår maktovergrep mot befolkningen som må sammenlignes med maktovergrepene i kjente, historiske diktaturregimer. Stalin, Hitler, Mussolini, Franco, Pinochet osv.
Det burde bli øyeblikkelig slutt på meningsløse og rettsløse omsorgsovertakelser. Rene maktovergrep som ikke er forenlige med en rettsstat.
Man trenger ikke barnevernets psykologisk sakkyndige for å avsløre vold, seksuelt misbruk, neglekt, omsorgssvikt, slik en kommentator presiserte sist uke.
Hadde jeg bare visst hvordan vi skal få slutt på "røntgenøynene" og spådomsaktiviteten i barnevernet, ville det blitt slutt øyeblikkelig, her og nå.
Men jeg vet ikke hvordan oppnå det.