MH Skånland wrote:
Jan Simonsen:
Barnevernet ville skjule fagrapport som roste foreldreneFrie Ytringer, Jan Simonsens blogg, 26 august 2016
Sjokkerende? Ikke for oss som har fått føle barnevernet på kroppen. Tvert imot vet vi fra før at det er nøyaktig slik barnevernet jobber. Man kan levere epikriser og rapporter til barnevernet for å opplyse dem. Når jeg ser tilbake ser jeg jo også hvor utrolig naiv jeg var i begynnelsen av saken vår. Man tror at barnevernet ønsker å hjelpe. Man tror at barnevernet opererer profesjonelt som fagfolk flest og tar opplysningene til etterretning.
Tvert imot. Barnevernet later som om opplysningene ikke eksisterer. Når man spør hvorfor helt nøkterne faktaopplysninger som barnevernet har fått ikke er tatt hensyn til, opplyst om eller er vedlagt begjæringer om omsorgsovertakelse, får man beskjed om at man som privat part kan legge dem frem. Barnevernet er ikke interessert i at dokumentasjon som kan belyse en sak og hjelpe barnevernet å hjelpe, blir tatt hensyn til.
Men igjen: Dette er ikke Naustdal barnevern. Dette er barnevernet i Norge, selvsagt med lokale variasjoner. Generelt tyder imidlertid alt på at det er akkurat så ille. Både vi selv og andre som står på sidelinjen tror i det lengste at det må være en misforståelse.
Det er det absolutt ikke.
Og Fylkesmannen? Tja, kanskje de vil bevege litt på seg når Naustdal nå er kommet i medienes søkelys. For øvrig har Fylkeslegen (som er en lege som har blitt byråkrat og på veien har glemt hvorfor han ble lege) det fullstendig bekvemt med å si at alt er i skjønneste orden, uansett hvor ille realitetene måtte være.
Ellers er det jo hjertelig komikk i dette: Kommunen forsøker å stoppe en privat oppnevnt sakkyndig rapport av habilitetshensyn. Snur man argumentet mot kommunene når de går til omsorgsovertakelsessak, ville jo svært mange sakkyndige bli stoppet, ja - hele sakkyndigordningen ville bli stanset prompte. På formelt og faktisk grunnlag.
Men når kommunene engasjerer og betaler sakkyndige som stort sett er enig med barnevernet, er det ingen som bryr seg.
Inhabilitet i kommunens favør er ikke noe problem.
I vår egen sak forsøkte jeg meg på Fylkeslegen, og spurte om en sakkyndig som skrev en rapport som ifølge klageinstansen ikke var objektiv, kunne være habil. Jo, Fylkeslegen "noterte seg" at den sakkyndige fikk kritikk for manglende objektivitet, men mente at den sakkyndige likevel var habil.