Litt mer om denne saken:
Sa opp i protest mot egen rådmannNRK Trøndelag 15.07.2016"«Oppsigelsen har direkte sammenheng med rådmannens holdning og mistillit til barnevernstjenesten og meg personlig», skriver barnevernskonsulent Rakel Elise Andersson i sin oppsigelse, ifølge Trønder-Avisa."Videre:
"Rådmann Jacob Almlid synes det er trist at de tre slutter. Han opplyser til avisa at barnevernet i Verran fikk et avvik under et tilsyn av fylkesmannen i Nord-Trøndelag tidligere i år."Barnevernere tar all slags kritikk "
peronlig. Det vet jeg jo. Av egen bitter erfaring.
Og solidariteten blant barnevernere er sterk. Sier barnevernleder opp, følger de underordnede etter. Sier barnevernleder "hopp", ja så hopper hele etaten. Det vet jeg også. Av egen bitter erfaring.
Når det gjelder kvalitetsvurderingen "
best innen barnevern", baserer den seg på en ganske enkel bearbeiding av kommunenes statistiske opplysninger. Det er valgt ut noen få
"kvalitets-indikatorer", slik som antall ansatte i forhold til innbyggertall, andel ansatte med høyskoleutdanning, hvor mye penger kommunen bruker på drift av barneverntjenesten (inkludert sakkyndige-honorarer og advokalsalærer), hvor mye penger som går til barnevernstiltak, osv.
Disse "
kvalitets-indikatorene" blir så vektet på mystisk og uklart vis. De forskjellige kommunene blir deretter delt inn i grupper etter innbyggertall, før kommunene blir sammenlignet og rangert i hver gruppe, fylkesvis. Slik finner man den kommunen som er
"best i barnevern".
Hadde det ikke vært så tragisk for enkeltmenneskene som er utsatt, ville hele opplegget vært nærmest latterlig. For her dreier det seg kun om hvor mye penger den enkelte kommune bruker på sekkebetegnelsen "
barnevern".
Det handler overhodet ikke om hvilken kommune som tar best vare på barn og familier. Hvilket mange kan forledes til å tro.
Det finnes en hundre prosent nøyaktig og udiskutabel kvalitetsindikator på barnevernets tiltak. Nemlig å se på hvordan det har gått med tidligere barnvernsbarn. Og hvordan det går med nåværende barnevernsbarn.
Men det er det ingen som bryr seg om.
Da ville man bli tvunget til å legge ned barnevernet i nåværende form.