Anoreksi er ingen ny sykdom. Det finnes blant annet beskrivelser av det fra klostre i middelalderen, hvor noen nonner som praktiserte religiøs faste, fortsatte og fortsatte, og til slutt døde. Dertil kommer nå i Norge i dag den generelle nedvurdering og forakt som foreldre er blitt utsatt for over lang tid:
mater familias wrote:
Jeg mener det kan se ut som om også moren ble mobbet. Om det moren sier er korrekt, at lege skal ha avvist morens bekymring med at datterens vekt var "perfekt".
Jeg husker et par saker jeg var borti for mange år siden, hvor
det var problemet: Foreldrene hadde forgjeves forsøkt å få flere leger til å innse at dere datter var blitt et benrangel (etter slanking pga å ha blitt ertet på skolen fordi hun var for tykk). Foreldrene var helt fortvilet. Endelig var det en lege som tok affære og fikk henne innlagt på Rikshospitalet, hvor hun måtte være i flere måneder.
Samtidig har vi nå dette problemet:
Quote:
Vi vet at datteren ble innlagt og fikk behandling for spisevegring, ca 5 uker i januar og februar 2015. I denne perioden fikk ikke datteren ha kontakt med moren, jeg har ikke link men vet jeg har lest det. At datteren måtte lure seg ut av sykehuset på kvelden for å ringe moren på mobiltelefon. Det er rart. At datteren i en så sårbar situasjon ble nektet kontakt med moren.
Ren spekulasjon fra min side; barnevern/Bærum kommunehelsetjeneste har informert helsevesenet/datterens behandlere om at spisevegringen skyldes mors omsorgssvikt, og/eller mors mer-eller-mindre-alvorlige personlighetsforstyrrelse.
Det vil stemme med at helsevesenet utelater mor fra behandlingen av anoreksien, og stemme med at leger avviser mor med at datterens vekt er "perfekt".
I den anoreksi-behandlingen jeg så i New Zealand, fikk den unge piken, da hun var innlagt på sykehus,
ikke lov å få besøk av foreldrene hvis hun nektet å spise. De fikk bare besøke som en belønning når hun hadde spist det sykehuset krevet. Begrunnelsen var at piken prøvet å manipulere foreldrene til å ta henne ut av sykehuset, ved at hun fortalte dem ville historier om hvor slemme de var på sykehuset, og hvor galt det var å tvinge i henne mat. Før foreldrene, sammen med leger, sørget for at hun ble innlagt (mot hennes vilje), hadde de hele tiden forsøkt å få henne til å spise, men de hadde ikke makt til å tvinge henne, de måtte gi seg fordi hun ellers startet regulære slåsskamper med dem, og i hennes tilstand gikk hun jo ytterligere ned i vekt når hun sloss energisk.
Etter at hun var kommet noe opp i vekt, ble hun utskrevet, men hadde fortsatt i et par år trøbbel med dårlig matlyst og en tendens til å unngå alt annet enn epler. Foreldrene måtte parlamentere med henne fordi hun fortsatt mente at hun var "litt for tykk", mens hun i realiteten var under normalt, og det for eksempel kunne blitt farlig for henne å bli syk, fordi hun hadde så lite reserver å gå på. Det tok flere år før hun var fullt i likevekt, både mht matlyst og matregulering, og i mental innstilling.
De forskjellige sakene trenger ikke være helt like, men to ting er gjengangere: 1) at det starter med slanking (uansett hva grunnen til slankingen er), som så går forbi en grense hvor vedkommende mister sultfølelsen, og føler
lyst ved å sulte seg og derfor vil fortsette, og 2) at anorektikere ikke vil innse hvor tynne de er blitt, og innbitt går imot foreldre og enhver annens vurderinger. De synes selv at de er for tykke.
Kulturen alment er jo også imot foreldre som sliter med anorektiske barn på den måten at overvekt er det store problemet i samfunnet, og foreldre som ikke sørger for at overvektige barn slanker seg, blir
også bebreidet.
Alt i alt: Anoreksi er, som familien-er-samlet sier ovenfor, en vanskelig sykdom, stort sett med manglende sykdomsinnsikt hos pasienten, og slik som vår kultur nå behandler foreldre, er det ikke lett for dem å nå igjennom, hverken overfor sitt barn pasienten eller overfor allehånde fagfolk, som jo er de som avgjør slikt som sykehusinnleggelse og behandling. Det er ikke mulig for en forelder å bestemme sykehusinnleggelse mot helsevesenets vilje. Stigmatisering av foreldre er første reaksjon i vårt syke samfunn når det er noe som helst med barna, og nåde den forelder som ikke lydig "samarbeider". I foreliggende sak har vi altså å gjøre med en mor som har reagert på "perfekt vekt"-diagnosen med å ta datteren til Volvet og få en skikkelig diagnose. Det har neppe gjort inntrykk på alle de offentlige "ekspertene" av forskjellig slag, og antagelig heller ikke på datteren.