Seier som "årets kommunale leder 2016" for en original barnevernsleder som har gjeninnført FAMILIEN!Barnevernet i Kongsberg har tatt rev i seilene, har virkelig
gjort det mange skryter av men ikke gjennomfører, og har kastet barneverns
faget ut, satt "ekspertisen til side". Resultatet er blitt påfallende: Nesten vekk med akuttvedtak, mye færre omsorgsovertagelser, langt mere fornøyde familier og ansatte:
Familieråd ble redningen for barnevernet i KongsbergSå er hun blitt nominert i en konkurranse Kommunal Rapport lanserte. Og slik gikk det:
Seier til Kongsberg, Kristiansand og HaugesundKOMMUNEPROFILEN 2016. Kommuneprofilene er kåret. Barnevernsleder Tone Risvoll Kvernes i Kongsberg er årets leder. Harald Furre (H) i Kristiansand er årets ordfører, og Ole Bernt Thorbjørnsen i Haugesund er årets rådmann.Kommunal Rapport, 12 januar 2017
"– Dette blir min Oscar. Det er litt større enn jeg klarer å ta inn over meg, jubler Kvernes når Kommunal Rapport meddeler henne nyheten om at hun er Årets kommuneprofil blant kommunale ledere.
37-åringen leder en barnevernstjeneste som har gått nye veier for å kunne hjelpe barn og familier i en vanskelig situasjon.
– Jeg blir veldig stolt, både av meg selv og barnevernstjenesten, sier en ydmyk vinner.
Deler erfaringer med andre
I disse dager er hun travelt opptatt med å informere andre kommuner om hvordan Kongsberg, ved hjelp av familieråd og nettverk, har redusert plasseringen i eksterne fosterhjem med nær 90 prosent siden 2012. Kort fortalt handler det om å hente ut de ressursene som finnes i en familie og gi barnet og familien større innflytelse i en barnevernssak. Resultatet kan bli at barnet flytter i fosterhjem til et familiemedlem, at barnet kan komme på helgebesøk til noen i familien, og/eller at storfamilien støtter familien i å gi omsorg til barnet.
Kvernes har gjennom tett og tydelig nærledelse bidratt til utvikling og radikal kursendring av barnevernstjenesten i Kongsberg, skrev rådmann Wenche Grinderud i Kongsberg da hun nominerte Kvernes. Kollegaer landet rundt har heiet henne fram til seier. Ingen av kandidatene i årets kåring fikk flere stemmer enn Kvernes.""Ingen av kandidatene i årets kåring fikk flere stemmer enn Kvernes."
At hun er blitt stemt frem på denne måten, gir forhåpentlig også støtte til de krefter i Kongsberg som støtter henne i at virkelig vern av barn – det må drives på en annen måte enn det vanligvis gjøres i Norge. Og at det går an å gjøre det.
Jeg håper vi får høre mer fra Kongsberg.