Det advokat Thrana sier her:
"I tillegg dro foreldrene ut av landet før 1. juli 2016, da loven på dette punktet fortsatt hindret fylkesnemndene å gjøre vedtak om omsorgsovertakelse dersom barna befant seg i utlandet.
1. juli ble loven endret.
– Det nye er at fylkesnemnda kan fatte vedtak om omsorgsovertakelse selv om barna ikke befinner seg i Norge, sier Ole Andreas Thrana."er regelrett uriktig, eller TV2 har ikke forstått det skikkelig.
Det har alltid vært mulig for barnevernet, med bistand av politi, å dra til utlandet og bemektige seg barn fra foreldrene, hvis foreldrene er dratt med dem
etter vedtak om omsorgsovertagelse i fylkesnevnden eller retten,
eller hvis foreldrene har unnlatt å registrere dem ut av det norske folkeregisteret, da har man kunnet kjøre fylkesnevndssak og hevde at barna kun er i utlandet midlertidig, på ferie. Jeg kjenner konkrete saker hvor dette er blitt gjort.
Det nye er ytterligere begrensning i familienes bevegelsesfrihet: etter akuttvedtak og etter at barnevernet har sendt begjæring om omsorgsovertagelse til fylkesnevnden.
Se:
Bortføring fra barnevernetRegjeringen, sist oppdatert 15.01.2016
Det er fremdeles ikke ulovlig å dra med sine barn
før barnevernet har gjort noen av disse to tingene, skjønt gud vet når Norge blir
enda mere likt Sovjetunionen & co enn det allerede er.
Med den økede makt som de siste lovendringene har gitt barnevernet og staten, er det å vente at barnevernet i økende grad vil komme til å sende inn meget tidlig begjæring om omsorgsovertagelse – for å "være på den sikre siden mot at foreldrene påfører barne 'omsorgssvikt' og 'traumer' ved å ta dem ut av landet". Jeg synes jeg kan se for meg en barnevernssjef og en psykolog som er 'meget bekymret' over det de mener de kan se i krystallkulen sin, og vil sikre seg at de kan iverksette 'ytterligere undersøkelser' for å 'bringe det frem i lyset'. (Jeg vedder gjerne et wienerbrød med hvem som helst.)