Øystein Kronborg,
barnevernspedagog, tiltakskonsulent og fosterhjemsveileder:
Jørgen Stueland og OAOppland Arbeiderblad, 21 februar 2017
En meget lang beskrivelse av barnevernet, som Kronborg ganske skråsikkert hevder er storartet. Han henviser flere ganger, med store bokstaver, til BARNETS BESTE, som han ubekymret er sikker på at barnevernet (deriblant han selv) vet alt om.
"Hvordan kan Stueland kritisere en hel yrkesgruppe som forvalter et lovverk og som er utdannet i et høyskolesystem med krav til forskningsbasert kunnskap, når han selv som jurist/advokat har sin kunnskapsbase innen jus? Hvordan kan noen med bakgrunn som jurist kunne de ulike teorier som omhandler barns behov for stimulans, hva som skjer med barn som ikke får den nødvendige omsorgen fra biologiske foreldre, hva det vil si for et barn å lide av tilknytningsproblematikk, hva slags senvirkninger det å leve for lenge under omsorgssvikt faktisk innebærer osv. Jeg håper Stueland kan vise til hvorledes og fra hvor han har fått sin kunnskap rundt dette.""Jeg håper at denne forklaringen om barnevernsloven og barnevernets forvaltning av denne, viser OA sine lesere at Barnevernet ikke kan frata familier barna deres uten at det er kvalitetssikret og definitivt til BARNETS BESTE."Kronborg mistenkeliggjør advokat Stuelands motiver for å bistå sine klienter mot barnevernet:
"All den tid biologiske foreldre har rett til å fremme sak om tilbakeføring av sine barn hvert år, finnes det mange advokater der ute som snur klientmappa si en gang i året og ringer til biologiske foreldre og minner foreldrene på at det er tid for å prøve ny tilbakeføring for barnet deres. Hvilke motiver har disse advokatene? Har de satt seg godt nok inn i barnets og biologiske foreldre sin situasjon og sjekket ut at en tilbakeføring er juridisk mulig, eller forleder de foreldrene til å tro at dette er mulig, slik at de kan få tatt opp igjen sakene for å sikre seg godt inntekt gjennom familier som har krav på fri rettshjelp. Dette er skammelig praksis, men dessverre noe jeg har sett eksempel på utallige ganger opp gjennom mitt yrkesaktige liv som barnevernspedagog i rettsprosesser."Kronborgs egen virksomhet, derimot, gir ham kanskje ikke inntekter? :
"Jeg har selv arbeidet i barnevernet siden 1987, på institusjoner med ungdom, i barnevernet med undersøkelser og tiltak, i biologiske familier med råd og veiledning, i fosterhjem med veiledning. Jeg har fremmet saker for Fylkesnemnda, vært vitne i Tingrett og lagmannsrett og arbeidet med tilsyn av fosterhjemsplasserte barn under samvær med biologiske foreldre.
.....
Siden år 2000 har jeg arbeidet delvis som ansatt i barnevernet og delvis som selvstendig næringsdrivende konsulent for barnevernet."Der er flere gode, svært kritiske kommentarer under artikkelen. De inspirerte meg til å gi mitt besyv med, jeg klødde i fingrene og kunne ikke dy meg, selv om det i dag er 31 mars og artikkelen altså er mer enn en måned gammel. Her er det:
Marianne Haslev Skånland:
Kronborg mistenkeliggjør advokat Stuelands motiver for å hjelpe klienter mot barnevernet:
"... forleder de foreldrene til å tro at dette er mulig, slik at de kan få tatt opp igjen sakene for å sikre seg godt inntekt gjennom familier som har krav på fri rettshjelp. Dette er skammelig praksis, .."
Kronborg om seg selv:
"Jeg har selv arbeidet i barnevernet siden 1987, på institusjoner med ungdom, i barnevernet med undersøkelser og tiltak, i biologiske familier med råd og veiledning, i fosterhjem med veiledning. Jeg har fremmet saker for Fylkesnemnda, vært vitne i Tingrett og lagmannsrett og arbeidet med tilsyn av fosterhjemsplasserte barn under samvær med biologiske foreldre."
"Siden år 2000 har jeg arbeidet delvis som ansatt i barnevernet og delvis som selvstendig næringsdrivende konsulent for barnevernet. Det betyr at jeg er innenfor en yrkesgruppe som Stueland er mest kritisk til, jf. siste innlegg i OA den 15.02.17."
I anstendighetens navn må vi da anta at Kronborg har arbeidet gratis, fra 1987, eller at han ihvertfall hjelper uten å ta betaling som "selvstendig næringsdrivende konsulent for barnevernet" ?*
Håkon Rønnevig:
Barnevern, Stueland og OAOppland Arbeiderblad, 23 februar 2017
"Kan det tenkes at advokat Jørgen Stueland har truffet et ømt punkt hos en yrkesgruppe som utøver stor makt over voksne mennesker – der det sentrale argumentet ligger i § 4 i Barnevernloven. Aner vi en liten «Donald Trump» som nærmest advarer Stueland å komme med innlegg om et barnevern som raserer lykkelige barnefamilier? I åpent lende anbefaler han Stueland å sette seg inn i forskningsbasert kunnskap om barns behov og utvikling og å lese NOU – 2012: 5. Det hele munner ut i det jeg kaller for ren hersketeknikk i det Stueland anbefales å kontakte Kronborg pr.telefon."Et par av kommentatorene under Kronborgs artikkel har tydelig oppfattet det komiske i Kronborgs "Jeg venter på å høre fra deg" til Stueland, og har oppfordret Kronborg til å ringe
dem for å få skikkelige opplysninger. De oppgir telefonnumre, de også! Advokat Schjønsby (se innlegget nedenfor) oppfordrer også Kronborg til å ta kontakt – de kjenner visst til hverandre fra lokalmiljøet!