|
Rang: Storbruker |
|
Intervju med psykologspesialist Einar C. Salvesen i Norge IDAG 3. mai 2018: "– Hvordan er rettssikkerheten i det norske barnevernet?
– Den kan være veldig god, men den kan også være lik null. Barn blir tatt fra hjemmet uten at det er grunnlag for det, og retten godkjenner det. De mister da kontakten med familien sin, og familier blir knust, sier den anerkjente psykologspesialisten til Norge IDAG.
– Det svikter i alle ledd, fra håndtering av bekymringsmelding, rapporter og de ulike instanser i rettsvesenet, mener psykologen. Han har gjennom sitt arbeid, blant annet som sakkyndig i barnevernssaker, sett eksempler på det han kaller misbruk av psykologisk teori.
– Noen ganger bestemmer de seg for eksempel for at mor har personlighetsforstyrrelse, på uhyre tynt grunnlag. Personlighetsforstyrrelser har alvorlige konsekvenser ifølge læreboken i psykologi, og det fører til at barna blir tatt.
– Hva må til for å endre systemet?
– Det er flere ting. Hvis vi kunne skape en annen organisasjonskultur på barnevernskontorene enn det vi ser i dag, ville det hjelpe mye. Det er en vanskelig jobb de har, men hvis de kunne være dialogorientert, interessert i å lære av egen feil og diskutere mulige feil, kunne systemet blitt forbedret, sier han og legger til at slik det er i dag, har barnevernet ofte vanskelig for å innrømme feil.
Dysfunksjonelt system – Barnevernet har vanskelig for å ta innover seg ny kunnskap og de tviholder som regel på sin første oppfatning. Systemet er veldig dysfunksjonelt, og man er ikke villig til å lære av de feilene man gjør. De kommer inn i et spor uten at de er i stand til å tenke nytt, sier Salvesen og fremhever viktige verdier som bør løftes fram.
– Man må vektlegge verdier som empati, respekt, det å være kreativ.
Han fastslår at evalueringssystemer burde komme på plass, og at det må arbeides for å skape et godt forhold mellom biologiske foreldre og fosterforeldre. Det vil føre til at for eksempel samværsordninger kan bli mer dynamiske. I dag er det mange som får se barna sine bare to timer to ganger i året.
Salvesen mener også at den menneskelige faktor er viktig hos dem som jobber i barnevernet.
– I barnevernet ser vi ofte at de også mangler evne til å håndtere mennesker. I de fleste andre yrker i dag, så måles man etter evne til å håndtere andre mennesker. Men her stilles det ingen krav til den menneskelige faktor. De bør opptre tillitsvekkende, og kunne skape en god atmosfære i rommet.
– Som psykolog, hva mener du er konsekvensene av å bryte båndene mellom foreldre og barn slik det ofte blir gjort?
– Jeg har hatt saker hvor barnet har blitt helt ødelagt av det. Symptomer kan være at de begynner å dunke hodet mot veggen, tisser i sengen og annen avvikende oppførsel. Barnets vanskeligheter på grunn av adskillelsen fra foreldrene blir gjerne tolket som at det har hatt det så dårlig hjemme. Men det henger ofte ikke på greip i forhold til de faktiske forhold i hjemmet.
Han mener svikten i barnevernet er omfattende.
– Måten jeg fant ut hvor mange det gjelder, var da jeg skrev om noen saker. Da fikk jeg ingen respons fra barnevernet, men derimot fra fastleger, advokater, psykolger, ofre og lærere. Ut fra responsen skjønte jeg at det var omfattende.
– Er det noen form for selverkjennelse i systemet?
– Blant mine kollegaer er det nå etter hvert en del som står frem. Men mange som er kristiske, står ikke frem fordi de er redde for å ikke få oppdrag.
240 fagfolk bekymret Salvesen har vært med på å starte et nettverk av profesjonelle som nå arbeider for å bedre barnevernet. Dette kompetansenettverket heter Kvalitet i Barnevern (KIB) og består av psykologer, advokater, professorer, barnevernspedagoger, forskere og andre grupper av fagpersoner med tilknytning til barnevern.
240 fagpersoner har til nå underskrevet på en bekymringsmelding de har utarbeidet om barnevernet.
– Er det noen politisk vilje til å løse utfordringene?
– Vi får møte ministre, beslutningstakere og barneombudet. De hører på oss, men de forplikter seg ikke til å gjøre noe. De tar oss ikke med på videre dialog. De skulle vært med oss en uke og sett hvilke problemstillinger vi kommer opp i, sier en oppgitt Salvesen.
Norske familier på flukt Einar C. Salvesen har hatt kontakt med småbarnsmoren Silje Garmo, som nå har søkt asyl i Polen, og flere andre familier som har flyktet til utlandet på grunn av frykt for barnevernet.
– Det er vanskelig for dem å komme tilbake til Norge. De har det ikke trygt her, sier han.
– Er det nødvendig at norske familier flykter?
– Jeg har vært oppe i fire saker der det har vært nødvendig. Hadde jeg vært Silje Garmo, hadde jeg gjort det samme. Jeg foreslo at vi kunne finne en ny psykolog som kunne vurdere Siljes omsorgsevne, og som begge parter kunne godta. Men det ville barnevernet ikke. Garmo var villig til å bli observert av en person både hun og barnevernet hadde tillit til, men barnevernet gikk ikke med på det.
– Det andre var at jeg merket i min dialog med barnevernet at også jeg mistet tillit til dem. Jeg ville reist fra landet, hvis jeg var i den situasjon Garmo var i.
– Hva ville skjedd hvis hun ikke reiste?
– Hun ville mistet barnet, svarer Salvesen uten tenkepause og utdyper:
– Barnevernet klarte ikke å samarbeide. Silje gjorde det eneste rette. Mitt råd til henne var å komme seg ut av landet, og jeg er sjeleglad for at Polen møtte henne med respekt. Jeg er også sjeleglad for at den andre familien, Erik og Natasha, som stod i fare for å miste tvillingene sine, kom seg ut.
Natasha og Erik Myra Olsen ble først fratatt barna på nyfødtavdelingen. Siden fikk de tvillingene igjen etter mye oppmerksomhet i media, blant annet fra TV2. Da de deretter fikk mistanke om at barna skulle fjernes igjen, mens de var på en institusjon og ble observert av barnevernet, dro de til Polen. Denne familien tør heller ikke komme hjem til Norge.
Salvesen, som har hatt kontakt med dem mens de lever i skjul, ble truet med at det kunne gå ut over hans karriere hvis han ikke oppgav hvor de var.
Han mener en av hovedårsakene til at slike situasjoner oppstår er at Barnevernet ikke evner å skape en situasjon av tillit.
– De vil ikke samarbeide om hvor de skal bli observert. De viser med sin adferd at de ikke er egnet til å utføre denne typen oppgaver, for de kan ikke legge til rette for en situasjon som blir valid ut fra et faglig perspektiv når man skal avdekke en vanskelig størrelse som omsorgsevne, poengterer han.
Saken til den norske kvinnen Silje Garmo har blitt bredt dekket i polsk media, og hun får massiv støtte fra det polske folk, kirken, parlamentet og politiet.
Hun mener norske myndigheter bør ta innover seg alvoret i saken.
– Vi har nettopp markert 9. april, og det er på tide at norske myndigheter tar inn over seg det faktum at de for første gang siden krigen nå har statsborgere i offisiell eksil i et annet europeisk land, sier hun til Norge IDAG.
Bufdir svarer på kritikken Assisterende direktør i Bufdir, Kjetil A. Ostling, mener kritikken Salvesen retter mot barnevernet ikke er berettiget.
– Bufdir, som fagdirektorat for barnevernet i Norge, kjenner seg ikke igjen i dette ensidige bildet som her skapes. Barnevernet er et felt i utvikling hvor det jobbes med å forbedre tjenestene hele tiden. Dette gjøres gjennom forskning, erfaring og brukernes opplevelser av tjenestene. Barnevernet skal beskytte og hjelpe barn som lever under forhold som kan skade helse og utvikling. De skal ivareta barn og familiers rettigheter, avdekke omsorgssvikt, kartlegge behov og iverksette forsvarlige og kunnskapsbaserte tiltak, svarer han i en e-post til Norge IDAG.
Han erkjenner imidlertid langt på vei at kompetansenivået er for lavt i barnevernet:
– Det vi derimot vet er at fagmiljøet tar til orde for at utdanningene til barnevernet bør bli bedre og/eller lengre. Det må forstås som en erkjennelse av at barnevernet har svært komplekse og viktige oppgaver.
– Spørsmålet om behovet for mer kompetanse og lengre utdanning har vært diskutert i snart 20 år. Vår kartlegging av kompetansebehov som er gjennomført av NIFU har vist at det ikke er godt nok samsvar mellom dagens utdanninger og kompetansebehovet i tjenestene. En stor andel av lederne i barnevernet ønsker flere ansatte med utdanning på masternivå, sier Ostling.
– Kan det være tilfeller der barnets traumereaksjoner ved å bli skilt fra foreldrene blir mistolket som at barnet har opplevd omsorgssvikt i hjemmet?
– Barns reaksjoner i ulike situasjoner kan tolkes forskjellig, og barns smerteuttrykk kan ha ulike årsaksforklaringer. Årsaken til barns symptomer eller reaksjoner kan misforstås, og det er derfor viktig at barnevernstjeneste og helsetjeneste har god kompetanse på både omsorgssvikt, traumereaksjoner og/eller medisinske diagnoser. Barns situasjon, både helsestatus og omsorgssituasjon må vurderes grundig, slik at barn og familie blir møtt med riktig hjelp fra rett instans, understreker Ostling på vegne av Bufdir.
Ostling sier at han ikke kan kommentere enkeltsakene som er nevnt her i artikkelen, da det er den enkelte kommune som har ansvaret."Jeg kopierte inn hele innlegget. Det er så godt å lese. Det gjør godt å se og lese, at Salvesen taler der alle andre tier. Vi er ikke helt alene. Det finnes noen som ser og forstår. Kilde: Psykologspesialist Einar C. Salvesen om norsk barnevern: – Det svikter i alle ledd
_________________ Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)
|
|