Arild Holta wrote:
Spørsmål kan være:
Øker all mulig kontroll lykken i et samfunn? Er ikke familier og lokalmiljø i stand til å skape lykke? Trenger vi herskere eller er det primære behovet voktere og hjelpere - noen som trer støttende til når mennesker eller voldsmenn angriper hverandre.
Det man primært trenger i et samfunn, er noen som sørger for fred. Så klarer folk selv resten.
Jeg og Arild er ikke alltid enige, men det er selvsagt helt i orden. Det er godt for oss begge å tenke gjennom andre synspunkter en våre egne.
Det jeg vil kommentere i dette innlegget er at ikke noen form for kontroll i samfunnet vårt til nå som jeg kjenner til, er skapt for å skape lykke, men for å hindre ulykke. Innlegget dit kan se ut til at du mener at noe har skapt en del av kontrollen ut fra en slik intensjon...
Som jeg har sagt før, så kan jeg ha oppfattet feil, så arrester meg om jeg bedriver feiltolkning...
Når det gjelder voktere som skal trå hjelpende til når noen angriper hverandre, så er jeg selvsagt helt uenig ut fra mitt syn, men det vet du jo sikkert... *ler*, for jeg mener jo at overgripere skal puttes bort, spikres på veggen, eventuelt puttes i gapestokk... skader de mine barn kverker jeg dem med ostehøvel mens de henger fast der på veggen... hm... mulig det ikke er særlig etisk men...
Med overgripere mener jeg folk som seksuelt misbruker egne barn, eller slår barna sine flat, i den tro at det er bra for barna osv. osv. osv. skal ikke i en diskusjon her om hva overgripere er... men det er jo bevisst skade mot andre vi snakker om, som man kan styre.
Det man ikke kan styre er jo sykdom, som må helbredes og hører inne under helsevesenets psykiatriske del.