xbv wrote:
Du skal ikke gi 10 kroner til en fattig tigger om barnet ditt sulter..
Nei, det er vranglære og blir fastholdt som et ideal i en bestemt religion som har vært mye omtalt i det siste. Da "hjelper" man en annen kun for å pynte seg selv, ganske likt barnevernerne. Det å gi all mat til en gjest, som kanskje ikke er så veldig sulten, og la barna gå sultne, er ikke riktig, men kanskje kan man avse noe dersom den andre lider stor nød.
xbv wrote:
I det praktiske liv er det likevel noen bestemte personer som får oppleve din kjærlighet.
Jesus sa at det du gjør mot nesten, det gjør du mot meg, så dersom du strekker ut en hånd til et vesen som virkelig trenger hjelp så har du hjulpet Gud selv. Hjelp må selvfølgelig ikke gis med makt, slik barnevernerne gjør. Da er det ikke hjelp men maktmisbruk. Barnevernerne har bare pervertert ordet, slik ordet "ekteskap" blir pervertert når det skal omfatte en mann og fire koner eller to menn for den saks skyld. All vranglære perverterer ordene i Bibelen.
For en tid siden ble en ung kvinne voldtatt på T-banen i Stockholm. Alle passasjerene bare satt og så på og unnlot å gripe inn. Dette viser hvor kaldt samfunnet blir når ekte nestekjærlighet erstatttes av et sosialvesen. Og det har vært mange slike tilfeller opp gjennom årene. Da kan man gripe inn istedenfor å tenke: Hun er ikke min datter, og det angår ikke meg.