Nå er det snart 11 mnd siden Sigbjørn Andreas tok sitt eget liv. Det er kort tid for en mor,og det første jeg gjørn når jeg våkner om morgenen er å tenke på ham,er det virkelig sant at han er død,eller er det bare en vond drøm.
Det er ikke vanskelig å forstå hvordan det kunne ende slik,når vi vet alt hva Sigbjørn måtte gjennomgå på barnevernet.
Han har nok skjønnt den dagen han tok sitt eget liv,at han var fengslet på en institusjon der han ikke engang fikk bestemme over sin egen kropp.Han fikk trenings nekt foreløpig i 3 dager,for noe han hadde gjort i helgen.
De var 5 voksne på jobb den ettermiddagen han døde,og bare Sigbjørn var på instutisjonen,de andre beboere var vekke.
Skulle han ta straffen alene og han var jo yngst bare 15 år,men han var den fysisk sterkeste.Han trente og hverken røykte eller ruset seg.
Da han hadde fått beskjed om straffen virket han plutselig som han ikke var i form,fortalte en ansatt meg.Han sa ingen ting men så veldig lei seg ut,og han gikk med harde tunge skritt ut av rommet.
Hvorfor lot de ham være alene ? de var jo profesjonelle fortalte de oss.med så mangen på jobb hadde de vel tid til å ta seg av Sigbjørn.
Vi visste ikke hvilken gutt Sigbjørn var sa de til oss,nei det visste de nok ikke .De hadde heller ikke samarbeidet med oss,ringte kun de gangene han hadde stukket av.
Det er bittert å tenke på at Sigbjørn egentlig ikke ville dø.Han valgte som han gjorde for han følte seg så alene,og han trodde ingen ville hjelpe ham.
Jeg vil aller helst skrike skriver han i avskjedsbrevet,men til hvilken nytte visst ingen vil hjelpe.
Begynnelsen til slutten for Sigbjørn var den dagen han måtte flytte ut av hjemmet 10 år gammel.Det var en fin sommerdag i juli 2000,og for Sigbjørn var det helt meningsløst.
Da jeg fortalte ham det på en kjøre tur til hans gudmor,falt hodet hans ned i fanget,han gråt og sa mamma,dette er verre enn døden.
Årene går og Sigbjørn blir en stor ungdom,og han vet selv hvordan tingene henger sammen,og han vet godt hvilke foreldre han har.
Det blir mer og mer uutholdelig i fosterhjemmet han føler han ikke hører til der.Han blir aldrig en del av familien.Fosterforeldrene vil ham bare vel,og gjør så godt de kan,men det hjelper lite.Han er mye på rommet sitt sliter med dårlig søvn og lite matlyst.
Så er vi kommet til sommeren 05,den siste sommer i Sigbjørn sitt liv.Ja,hvem visste det at det skulle bli det.
Han er hjemme 2 uker på sommerferie bestemmt av tingretten,og de 14 dagene gikk fort.Husker enda godt da han hadde pakket bagen sin og satt i stolen i karnappen i stuen.
Mamma,kan jeg få vere hjemme litt til? jEG GRÅTER NÅ SÅ TÅRENE TRILLER ,ser ham for meg der han ulykkelig satt,han ville bare bli litt til...
Det var så kjekt med badeturene med pappa,turene i skog og mark,alle diskusjonene de hadde om verdens kriger.Pappa visste mye han er lærer og fortalte.De hadde felles interesser i mangt og mye. Sigbjørn fikk en 6 er på skolen for muntlig fremføring om slaget ved Stalingrad.Han og pappa hadde jobbet mye med det prosjektet.
Sigbjørn var ingen skole taper men en av klassens flinkeste han var sulten på lærdom,og likte godt å gå på skolen.Han var kjempe god i norsk og var flink til å skrive stil,og fortellinger.
Da han måtte ned i fosterhjemmet den høsten var han så deprimert og ulykkelig at han klarte ikke å konsentrere seg på skolen.Han gjorde ikke lekser hele den høsten.
Barnevernet her i kommunen tok ikke kontakt med oss angående noe med Sigbjørn den høsten.
Tilbake til karnappen i stuen ,der Sigbjørn spør om å få være hjemme på sommerferie litt til.Ja,det må du gjerne svarte jeg,men du får ringe ned til sosial sjefen å spørre,sa jeg.Sigbjørn ringte sosial sjefen i kommunen han er sjef for barnevernet. Nei,svart han du må reise ned i fosterhjemmet med en gang.
Sigbjørn ble enda mere trist han sa,mamma jeg nekter jeg reiser ikke ned,jeg orker det bare ikke.
Så begynnte telefonene å komme fra barnevernet,men Sigbjørn nektet fortsatt.
Så når ikke det nyttet ringte sosial sjefen politiet de kom opp her 2 stykker,men Sigbjørn sprang ut av huset med politiet i hælene,men de fikk ikke fatt i ham.
Slik holdt de på i 4 dager,og det var grusomt politiet gikk fra rom til rom og leitet etter Sigbjørn.
Sigbjørn var som et jaget dyr og han ble sliten jeg så det på ham
På den ene flukten sprang han inn i rekedal barbeint ,og sprang på fjellet helt til nesvåg det er langt det.Det er over en mil i kupert og vanskelig terreng.Han klatret på den turen ned en fjell side ,han fortalte meg mamma heldigvis så jeg at det var et stort stup rett ned,og at jeg ikke hadde klart å komme meg opp igjenn.
Da han kom fram til nesvåg ringte han pappa ,som kjørte å hentet ham.
Så fikk vi telefon fra barnevernet,politiet hadde visst sagt de ikke kunne gjøre mere.At faren måtte kjøre Sigbjørn ned til fosterhjemmet så skulle de finne en ordning.Jo,det var å kjøre Sigbjørn til bua i stavanger på røyneberg der rømmte han 2 ganger fra og var bare der vel en uke.
Sosial sjefen kjørte han,ja nå skal du få noe annet å tenke på hadde han sagt ,for der er det ikke noe kjære mor hadde sos. sjefen sagt. til Sigbjørn
Da Sigbjørn rømmte fra bua og hjem gav bv foreløpigt opp,nå fikk han være hjemme de siste 3 uker av sommerferien.Han fikk sine daglig bade turer med faren,og freden senket seg her hjemme,vi var utslitt alle sammen.Det var en stor påkjenning med politiet springene rundt her 2 ganger til dagen kom de i 4 dager.
Tidlig om morgene før vi hade stått opp ,og om ettermiddagen kom de.
Var dt ikke bedre for Sigbjørn sitt ve og vel at han fikk bli litt lengre hjemme på ferie som han bad om.
Hva gjør ikke slikt med et barns hjerte og psyke å bli jaget som en forbryter når du bare vil være hjemme hos foreldrene.Der han følte at han hørte til.Der det var meningfyllt for ham å leve sitt liv.
Hva galt hadde han gjort i sitt korte liv? han ble ikke hørt på fikk ikke være sammen med foreldre og søsken,og ikke fikk han se de to små søstrene sine på nesten 5 år pga. barnevernet hadde bestemmt at slik skulle det være. may-britt tysnes
_________________ MAY-BRITT TYSNES
|