Denne saken dreier seg om fosterhjemsplassering hos barnets tante og onkel. Dette falt ikke i smak hos barnevernet, som ville plassere barnet hos fremmede. Kommunen anker tingrettens dom som åpnet for plassering hos tante og onkel. Kommune forsøker å utnytte smutthull i loven, som ikke tillater tingretten å bestemme hvor barnet skal bo.
Kommunen anfører:
Quote:
Forutsetningen for at domstolene har kompetanse til å beslutte et bestemt fosterhjem er at fylkesnemnda i sitt vedtak har tatt stilling til konkret plasseringssted, jf. tvistemålsloven § 482. Så har ikke skjedd i denne saken. Fylkesnemnda har ikke besluttet plassering i et bestemt fosterhjem, men vist til ulike hensyn barneverntjenesten burde ta i betraktning ved sin vurdering.
Til informasjon, lyder § 482 av (den gamle)
tvistemålsloven som følgende:
Quote:
§ 482. Innafor rammen av vedkommende lov skal retten prøve alle sider av saka.
Retten er ubundet av det partene gjør gjeldende og av påstandene
Etter min mening, å vise til § 482 svekker kommunes stilling, snarere enn å underbygge den. Denne lovparagrafen innebærer at retten faktisk
er kompetent til å behandle spørsmålet om plassering.
Barnets foreldre A og B anfører derfor at:
Quote:
Spørsmålet om plassering av C er en del av saken, som tingretten kunne prøve, jf. tvistemålsloven § 482. Da saken ble behandlet i fylkesnemnda bodde barnet hos K og L, og det var intet tema at han ikke i fortsettelsen skulle bo der dersom omsorgen ble fratatt foreldrene......
Legg godt merke til kommunes "faglige" argumenter for å ikke la barnet bo hos tante og onkel K og L:
Quote:
Subsidiært, dersom tingrettens dom ikke oppheves, er det ikke til barnets beste å vokse opp hos K og L. C har allerede flyttet flere ganger i løpet av sitt korte liv, og han er nå i en alder der han etablerer tilknytning til sine omsorgspersoner. En ny flytting nå er forbundet med betydelig risiko. Det er bekymringsfullt at verken foreldrene eller K og L ser at dette er svært uheldig. Det er også problematisk at ekteparet L stiller seg uforstående til omsorgsovertakelsen og at de ikke stilte spørsmål ved A uteblivelse fra samvær med C i den tiden han bodde hos dem.
Fosterforeldrene til A øvrige barn har opplevd pågangen fra henne som problematisk. Hun evner ikke å se at hennes væremåte er et problem for andre og tar ikke korrigeringer, hun er konfliktorientert og har paranoide tanker. B evner heller ikke å korrigere henne. Dersom C plasseres i fosterhjem innenfor familien er det et tidsspørsmål før en bagatell ødelegger samarbeidet mellom fosterfamilien og barneverntjenesten. Dette vil være til skade for C, på samme måte som det ved familieplassering vil bli svært vanskelig for han når foreldrene med stor grad av sikkerhet fremsetter begjæring om tilbakeføring av omsorgen så snart de har prosessuell adgang til dette.
Fosterforeldre, statens tjenere, må til enhver pris få være i fred fra barnets mor!
Det nytter ikke at foreldrene A og B påpeker at:
Quote:
Kommunens anførsel om at det vil oppstå problemer ved fosterhjemsplassering i familien er kun spekulasjoner. Politikere og innbyggere i X er sterkt uenig i at C ikke skal bo hos K og L, og dette er et moment som betyr at tingrettens avgjørelse er forsvarlig og riktig. Bare ved å vokse opp hos familien L vil C' rettmessige krav på tilknytning til samisk språk og kultur bli ivaretatt.
Det dreier seg altså om en samisk familie. Å la barnet vokse opp hos tante og onkel, som også er samiske, vil ivareta barnets rettigheter, i tråd med FNs
barnekonvensjon. Barnekonvensjonens pkt. 8 og 30 er særlig relevante:
Quote:
8. IDENTITET Staten skal respektere barnets rett til å bevare sin identitet, herunder nasjonalitet, navn og familieforhold. Dersom et barn ulovlig blir fratatt slik identitet skal staten hurtig bistå med gjenopprettelse.
30. MINORITETER OG URBEFOLKNING Barn som tilhører en minoritet eller urbefolkningen, har rett til sammen med andre i sin gruppe, å nyte godt av sin kultur, religion og eget språk.
Men heller ikke FNs barnekonvensjon, som den norske stat ellers er en varm tilhenger av - utad, og helst overfor andre lands regjeringer - er noen hindring for kommunen, som anfører:
Quote:
Kommunen er enig i at C bør få kjennskap til samisk språk og kultur. Dette er imidlertid et hensyn som må vektes opp mot andre hensyn, og som søkes ivaretatt i hans nåværende fosterhjem.
Lagmannsretten har heller ikke noen betenkeligheter med å bryte FNs barnekonvensjon:
Quote:
Lagmannsretten kan ikke se at det foreligger rettslig grunnlag for at domstolene, i saker hvor særlige kulturelle og språklige forhold gjør seg gjeldende, har en videre kompetanse enn ellers til å prøve sider ved saken som fylkesnemnda ikke har tatt stilling til.
Det avgjørende for lagmannsretten er formalitetene i rettspraksisen, særlig når dette er til ulempe for foreldrene. Det vises til Høyesteretts Kjennelse
Rt-1999-843, hvor spørsmålet om fosterhjemsplassering er blitt behandlet.
Og dermed får vi Hålogaland lagmannsretts konklusjon:
Quote:
Lagmannsretten er etter dette kommet til at det foreligger saksbehandlingsfeil knyttet til tingrettens dom - slutningen punkt 2. Fylkesnemnda har ikke tatt stilling til konkret plasseringssted, og da har ikke tingretten kompetanse til å behandle dette.
Hvilket innebærer at barnet skal bo hos vilt fremmede, og ikke hos tante og onkel.
Når det passer for staten, da brukes Høyesterettens kjennelser, dommer og bemerkninger for alt det er verdt - mot foreldrene og famliene. Hvis det ikke passer for staten, kan såvel de øvrige domstolenes vurderinger som FNs barnekonvensjon trygt tilsidesettes.